تاریخ بهائیان در خراسان

۱۸۹ ﺣ ﺍﻭﺍﻳﻞ َﻣﻘﺎﺭﻥ َﻤ ﺍﻧﺘ ﻣﻔﺴﺪﻳﻦ ﻧﻮﺭﻭﺯ، ﻋﻴﺪ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻳﻌﻨﻰ ﻞ، ﮐﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺸﺎﺭ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﺎﻥ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻧﻤﻰ ﻣﻰ ﺟﻤﻬﻮﺭﻳﺖ ﻃﺎﻟﺐ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺻﻔﺤﮥ ﺍﺯ ﺭﺍ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﺤﻮ . ﺑﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﻴﺴﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﻣﻘﺼﺪﺷﺎﻥ ﺳﺮ ﺑﺮ ﺭﺍ ﮐﻮﺯﻩ ﻭ ﮐﺎﺳﻪ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺑﻪ ﮐﻪ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﺍﺯ ﺟﻤﻌﻰ ﮐﺸﺘﻦ ﺑﺎ ﻭ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﺧﻮﺭﺩ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﺎﻥ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﺷﺎﻩ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﻳﻦ ﺩﻭﺭﮤ ﻓﺠﺎﻳﻊ ﺎﻥ ﺷﻮﺩ ﺗﺠﺪﻳﺪ . ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﻤﻰ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻏﻠﺒﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﻄﻌﴼ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ ﺷﺪﻥ ﻣﻨﻬﺰﻡ ﻭ ﻣﻰ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺮ ﺑﻨﺎ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺷﻬﺮﺕ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﺭﺍ ﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ . ﻫﻢ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﻭ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻏﻠﻂ ﺑﻪ ﺩﻓﻌﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﺫﻳﻞ ﺩﺭ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻟﮑﻦ ﺑ ﻗﺮﻥ ﺩﺭ ﮐﻪ ﺷﺪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﻴﺴﺘﻢ، ﻣﻰ ﻓﺮﻳﺐ ﮐﻤﺘﺮ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﺍﻭﻟﻴﺎﻯ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺭﺳﺪ ﭼﻪ ﺗﺎ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﻣﺸﺘﺒﻪ ﺭﺍ ﺩﻭﻟﺖ . ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﻟﺸﮑﺮ ﺍﻣﻴﺮ ﺧﺎﻥ، ﺁﻗﺎ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺭﺍ ﻭﻗﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺎﺯ ﻣﺄﻣﻮﺭﻳﺖ ﻭﻇﻴﻔﮥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﺯ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ ﺷﺒﻬﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻰ، ﺗﻌﺼﺐ ﻭ ّّﺗﻘﺪﺱ ﺍﻻ ّﻭ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮔﺸﺘﻪ ﻋﺎﻡ ﻗﺘﻞ ﺩﭼﺎﺭ ﺎﻥ . ﺧﺎﻟﺼ ﺁﻗﺎﻯ ﻧﻮﺭﻭﺯ، ﻋﻴﺪ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﺭﻭﺯ ﭘﺎﻧﺰﺩﻩ ﮐﻪ ﺷﺪ، ﺷﺮﻭﻉ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺯ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻰ ﺍﺯ ﻳﮑﻰ ﮐﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﺍﻣﺮ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﻭ ﺷﻴﻌﻪ، ﻣﺪﺍﺭ ﺑﻬﺎﺋﻰ ﻭ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﺍﺩ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺑﺪﻳﻦ ﺍﻋﻼﻧﻰ ﺩﺍﺷﺖ ﺗﻮﻗﻒ ﻣﺸﻬﺪ : ” ﻣﻘﺪ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ّﻧﻈﺮ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺍﺭﻭﭘﺎﺋﻴﺎﻥ ﺗﺼﺮﻑ ﺣﻴﻄﮥ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻴﺎﺕ ﻋﺘﺒﺎﺕ ﺩﺭ ّﺳﻪ ﺑﺎﻳ ﻭ ﺍﺳﺖ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻴﺪ ﺍﺳﺖ، ﻋﺰﺍ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺍﻳﺎﻡ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻮﺽ، ﺩﺭ ﺪ ﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ “. ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺩﺍﺩﻧﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﻗﻴﺐ ﮐﻪ ﻋﻠﻤﺎﺋﻰ ﮐﻪ ” ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻋﻴﺪ ﺍﻭﻝ ﺗﻮﻟﺪ ﻳﻮﻡ ﻭ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﭘﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺣﺠ ﺣﻀﺮﺕ ّ ﭼﻮﻥ ﻭ ﺍﺳﺖ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﺍﺑﻦ ﺔ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﻣﺪﻋﻰ ﺎﻥ ﺣﺠ ّﻇﻬﻮﺭ ﻣﻰ ﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻟﺬﺍ ﻣﻰ ﺑﺒﺮﻧﺪ ﺑﻴﻦ ﺍﺯ ﺭﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻋﻴﺪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ . ﺟﻬﺖ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﻪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺎﻟﻬﺎﻯ ﺍﺯ ﺭﺍ ﻋﻴﺪ ﺧﺎﻟﺼﻰ، ﺭﺃﻯ ﺧﻼﻑ ﺑﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ “. ﺧﺎﻟﺼﻰ ﺁﻗﺎﻯ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﻋﻼﻣﻴﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﺮﻓﺖ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺍﺯ . ﭘﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ﮐﻪ ﺩﺍﺩ ﺍﻋﻼﻥ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺳﺖ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭﻋﻴﺪ ﺣﻤﻞ ﺩﻭﻡ ﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﻌﺒﺎﻥ ، ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻋﻴﺒﻰ ﺟﺸﻦ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﻭﻡ، ﺭﻭﺯ ﻭ . ﻳﻌﻨﻰ ﻋﻴﺪ، ﺍﻭﻝ ﻳﻮﻡ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺧﺎﻟﺼﻰ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻋﻠﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﻣﺠﺪﺩﴽ ﺍﻭ ﺭﻗﻴﺒﺎﻥ ١۴ ﻧﺸﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻋﻴﺪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﮐﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﻰ ﺭﺋﻴﺲ ﺑﻬﺎﺋﻴ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺭﺣﻠﺖ ﺎﻥ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2