تاریخ بهائیان در خراسان

٣۶ ﻣﻰ ﻋﺮﺽ ﺑﻪ ﺑﺪﻭﴽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻓﺆﺍﺩﻯ ﻗﻠﻤﻰ ﺁﺛﺎﺭ ﺫﮐﺮ ﺑﻪ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻗﺒﻞ، ﺳﻨﻪ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺯ ﻣﺨﺘﺼﺮﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﺮﺡ ﻓﺆﺍﺩﻯ ﻭﺍﻟﺪﮤ ﻋﺒﺪ، ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻣﺸﺎﻫﺪﺍﺕ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻭ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﺩ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻧﮕﺎﺭﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﻭ ﺗﻬﻴﻪ ّﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺵ ﻓﺪﻭﻯ، ﺧﻮﺩ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﮥ ﻳﺎﻓﺖ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺣﺎﺿﺮ . ﺑﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﺗﻤﺎﻡ ﻟﮑﻦ ﻭ ﻓﺆﺍﺩﻯ، ﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﻣﻤﻠﮑﺘﻰ ﻣﺠﻼﺕ ﻣﻨﺪﺭﺟﺎﺕ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ، ﺗﻮﻗﻴﻌﺎﺕ ﺍﺯ ﺭﺍ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ّﺍﻳﻦ ﺳﺮﻭﺭﺍ ﺁﻗﺎ ﺟﻨﺎﺏ ﺭﺍ ﺍﻭ ﺧﻮﺩ ﺗﺄﻟﻴﻔﺎﺕ ﻭ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﺟﻤﻴﻊ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻟﻠﻪ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺑﺎ ﻓﻮﺯﻯ ﮐﻪ ﺻﻌﻮﺑﺘﻰ ﺑﻨﺪﻩ ﻓﻘﻂ ﺑﺪ ﻭ ﮐﺮﺩﻥ ﭘﻴﺪﺍ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺩﺍﺭﻡ، ﺧﺒﺮ ﮐﻴﻔﻴﺘﺶ ّﺍﺯ ﺳﻮﺍﺩ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ، ّﻗﺖ ﭘﺎﺭﻩ ﻭ ﺗﻮﺍﻗﻴﻊ ﺍﺧﻴﺮﴽ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎﺭﺍ ﺑﻘﻴﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻭ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﻣﻘﺎﻻﺕ ّﻳﻰ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ . ﻭ ﺩﻳﺪﻩ ﺭﺍ ﻓﺆﺍﺩﻯ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺍﺯ ﻋﺒﺪ، ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻢ ﻓﻮﺯﻯ ﺟﻨﺎﺏ ﭼﻮﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻃﻼﻉ ﺍﺣﻮﺍﻻﺗﺶ ﺍﺯ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﺮ ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﻧﻴﺰ ﺭﺍ ﺳﺮﮔﺬﺷﺘﺶ ﺍﺯ ﻣﻘﺪﺍﺭﻯ ﺍﻧﺪ، ﺍﺭﺳ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭﺝ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﺩﺭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﺮﺩﻩ ﻣﺰﻳﺪ ﺎﻟﻰ . ﻓﺆﺍﺩﻯ ﺣﺴﻦ ﺟﻨﺎﺏ ﻗﻠﻤﻰ ﺁﺛﺎﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺳﻪ ﻭ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﻔﺖ ﻭ ﺑﻴﺴﺖ ﺍﺯ ﺍﺳﺖ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻓﺆﺍﺩﻯ ﻗﻠﻤﻰ ﺁﺛﺎﺭ . ۷ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻗﺮﺍﺭﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺷﺮﺣﺶ ﻭ ﻧﺸﺪﻩ ﻧﺸﺮ ﻭ ﻃﺒﻊ ﺟﻤﻴﻌﴼ : ﺍﻭﻝ - ﻣﻨﻄﺒﻌﮥ ﺧﺎﻭﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻣﺠﻠﻪ ﺩﺭ ﮐﻪ ﻣﻘﺎﻻﺗﻰ ّ ﻫﻔﺖ ﺟﻤﻌﴼ ، ﮔﺸﺘﻪ ﺩﺭﺝ ﺁﺑﺎﺩ ﻋﺸﻖ ﺫﻳﻞ ﺷﺮﺡ ﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ : ۱ - ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻭ ﺑﻬﺎﺋﻴﺖ ّ ۲ - ﻣﻠﻴﺖ ﻭ ﺗﺮﮎ ﻭ ﻓﺎﺭﺱ ّ ۳ - ﺑﻬﺎﺋﻴﺖ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﺗﻨﻔﺮ ﺳﺒﺐ ّّ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﺍﻣﻀﺎﻯ ﺑﻪ ﻭ ﻓﺎﺭﺳﻰ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻪ ﺍﻳﻦ . ۴ - ﻳﺎﺯﻭ ﻭ ﺩﻳﻞ ﻋﻤﻮﻣﻰ . ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺧﻂ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻳﻌﻨﻰ . ﺑﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﻰ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻀﺎﻯ ﺡ . ﺍﺳﺖ ﺍﻑ ﺣﺴﻴﻦ ﺣﺴﻦ ﻣﺨﻔﻒ ﮐﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻰ ّﺡ . ۵ - ﻗﺎﺩﻳﻦ ﻭ ﺑﻬﺎﺋﻴﺖ ّّ . ﺯﻥ ﻭ ﺑﻬﺎﺋﻴﺖ ّﻳﻌﻨﻰ - ﺳﻰ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺍﻭﻻﻥ ﻟﺮﻩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﮐﻴﭽﻤﻴﺶ ﺑﻬﺎﺋﻴﻠﺮﮎ . ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﺑﺎﺭﮤ ﺩﺭ ﺑﻬﺎﺋﻴﺎﻥ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻳﻌﻨﻰ ﮔﺬﺷﺘﻪ .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2