Bahai Community - Pahlavi

ــــﺦ ﺟﺎﻣﻌﻪ � بﻪ ﺗﺎر � ﻧگﺎ ی ﺑﻬﺎئئ اﯾﺮان ٧٠ ش �� � ت ام ﺧﻮد بﻪ ﺣﻘﻮق اﺳﺎ � را ﻣﺠﺒﻮرﮐﺮد ﮐﻪ اﺣ را ﺎن آور � بﻪ ز ﻧﺪ و � ﺪ ﺄﺗ ﻣﮑﺮرا � ﯾ . ﮐﻨﻨﺪ ت � ﻃﺮ � ﺗﻮک ﻞ ﺧﻮد از � در ﺗﺤﻠ بﺎزﺗﺎب بﻌ � ﺪی کﺎرزارﺿﺪ ﺑﻬﺎئئ ﺳﺎل ۱۳۳۴ ،� ﺪ �� ﮔ ﺖِ ﻣﺒﺘین ﺑﺮ ﻣﺪارا � ﮏ روا � ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ی ﺗﻤﺪین ﮐﻪ ﺳﺎل ن بﺎر بﻪ وﺟﻮد ﻫﺎ ﻗبﻞ ازﺳﻮیکﺎﻧﻮن وکﻼی اﯾﺮان ﺑﺮای اوﻟنی ــــﺞ در دﻫﻪ � آﻣﺪە ﺑﻮد بﻪ ﺗﺪر ی ۱۳۴۰ ﺴﺨﻪ � بﻪ ای ﻣﺴﺘﺤکﻢ ﮏ � ﺗﺮ از کﻼن ﺎرە � ﺖ در � روا ی ﻞ ﺷﺪ. � ﺸﺎن ﺗبﺪ � دﮔﺮاﻧﺪ � ﻣﺪارا و پﺬﯾﺮش ١ � ﺗﻮک ق � ﻃﺮ ــــﺦ اﯾﺮان در دﻫﻪ � ﻞ ﺧﻮد از ﺗﺎر � در ﺗﺤﻠ � ﺶ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼ � ﻫﺎی ﭘ ، بﻪ اﺧﺘﻼف و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺎن دوﺷﯿﻮە � ی ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻣ ی ﺣکﻢ � راین اﺷﺎرە ﮐﻨﺪ: ﺣکﻢ ، ﺗﮏ � ﻓﻘ � رایف ﻣﺬﻫیب ، و ﻧﺎ روادار ، در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣکﻢ راین ﻗﺎﻧﻮن ، ﻣﺪار ﭼﻨﺪ ﻣﺬﻫیب و ﮐﻪ روادار ﻣﺒﺘین ش � ﺑﺮ ارز بﻪ ﻧﺎم » ﺑﺮاﺑﺮی ﺣﻘﻮق اﺳﺖ « . ٢ ﺮ از � ا ﻣﻨﻈﺮ � ، ﻢ �� ﻞ ﺑﻨﮕ � اﯾﻦ ﺗﺤﻠ ــــﺦ ﺧﻮن � ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺗﺎر آﻟﻮدِ ﺟﺎﻣﻌﻪ ی ﺑﻬﺎئئ در دﻫﻪ ی ١٣٢٠ ﻞ دﻫﻪ � و اوا ی ١٣٣٠ ﺠﻪ � ﻧت ی ﺷﯿﻮە راین ی ﺣکﻢ ﺎن در دﻫﻪ � ﺴئب ﺑﻬﺎﺋ � ﺖ � ﺑﻮد و اﻣﻨ � ﻓﻘ ی ١٣٤٠ ﺗﺎ اواﺳﻂ ١٣٥٠ ﺠﻪ � ﻧت ی ﺷﯿﻮە ی ﺣکﻢ راین ﭼﻨﺪ � ﻣﺬﻫیب ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪار ﺑﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ، در دو ﺳﺎل آﺧﺮ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ ﺷﺎە ﮐﻪ بﺎ اﻏتﺸﺎﺷﺎت ﻫﻤﺮاە ﺑﻮد، ﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ � ﺎرە ﻋﻠ � ﺧﺸﻮﻧﺖ دو ﺸﺎﻧﻪ � ی ﺑﻬﺎئئ ی بﺎزﮔﺸﺖ ﺣکﻢ ر � ایف ﻓﻘ ﺑﻮد. ﺮ ﺣﻖ اﺳﺘﺨﺪام در ﻣﺸﺎﻏﻞ دوﻟیت را � ا ﻧﻈﺮ در ﻢ � بﮕ ی � ، ﺗﻮان ﮔﻔ ﺖﮐﻪ ﺣیت در دوراین ﮐﻪ ﺣکﻢ راین ﻣﺒﺘین ﺑﺮ کﻼن ﺖِ � روا روادار و ﭼﻨﺪ � ﻣﺬﻫیب ﺗﻤﺪین ﺑﻮد، ﺟﺎﻣﻌﻪ � ض از ﺣﻘﻮق اﺳﺎ � از بﻌ � ی ﺑﻬﺎئئ بﻪ ﻃﻮر رﺳ ﻣﺪین ﺧﻮد ﻣﺤﺮوم ﺑﻮد. اﻣﺎ ﺷﯿﻮە ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺮای ن اﯾﻦ ﻗﻮاﻧنی اﯾﻦو � ﺎن � ﺖﮐﻪ ﺑﻬﺎﺋ � واﻗﻌ کﺎرﮐﻨﻨﺪ، و بﻪ ﻃﻮ � ﺴتﻨﺪ در بﺨﺶ ﺧﺼﻮ � ﺗﻮا ر ١ . ت ، � ﻃﺮ � ﺗﻮک » ش ﺗﻤﺪین � ﭼﺮﺧ ، ﺻﺺ « ۵۳ ﺗﺎ ۵۷ ،۸۵ ﺗﺎ ۹۳ . ٢ . ﺑﺮای ﻣﻔﻬﻮم ﻓﻮﮐﻮیی «راین ی ﺣکﻢ ﺷﯿﻮە » ت ، � ﻃﺮ � ﺪ بﻪ ﺗﻮک � ، ﻧگﺎە ﮐﻨ » ﭼﺮﺧﺶ ﺗﻤﺪین « ، ﺻﺺ ۵۵ ﺗﺎ ۵۶ ﺎرە � در � ؛ ﺑﺮای بﺤی ع ﺷﯿﻮە � ﺎن اﯾﻦ دو ﻧ � ض ﻣ �� ی ﺗﻀﺎد ﺗﺎر ی ﺣکﻢ راین ، ﻧگﺎە ﺪ بﻪ ﻫﻤﺎن � ﮐﻨ ﺟﺎ، ﺻﺺ ۵۵ ﺗﺎ ۹۳ .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2