مبانی مبارزه‌ی خشونت‌پرهیز

پرهیز ‌ ی خشونت ‌ مبانیِ مبارزه  92 ا ّ مجز ِ هـای انتخابی ‌ و خارج از کاسـت، حوزه 1 بـرای هندوهای عضو کاسـت " او موجب شـد تـا آنان از ِ ی ‌ در نظـر بگیرنـد؛ امـا "اعتصـاب غـذای جانانـه ی کلکتـه"ی او، یعنی اعتصـاب غذایش ‌ نشـینی کنند. "معجـزه ‌ ایـن امـر عقب کـه پلیـس و ارتش از ‌ حالی ‌ ای خاتمـه داد؛ در ‌ های فرقـه ‌ بـه آشـوب ۱۹۴۶ در ِ ی ایـن احـوال، گانـدی در آخر ‌ ها ناتـوان بودنـد. بـا همـه ‌ مهـار آن شـورش ِ عمال ِ ا ِ کار بـه ایـن نتیجه رسـید کـه بعضـی از اعتصاب غذاهایـش از طریـق سـازی] و ‌ ترغیـب و متقاعد ِ اند [نـه از طریـق ‌ گذاشـته ‌ فشـار و جبـر اثـر می که ‌ آن ِ رغم ‌ انـد. [به ‌ ـم بوده ّ مجس ِ او، ناکامی و شکسـت ِ ایـن از نقطـه نظـر ‌ بر ‌ بنا رسـیدن به نتایـج ظاهری و تأمیـن مطالبات، ِ خاطر ‌ بـا معیارهـای متعـارف، به ].اند ‌ شـده ‌ ق محسـوب می ّ موف کنترل ِ دست گرفتن ‌ به بـروی!] خـودش َ [چشـم و ا ِ خاطـر ِ کشـیدن را بـرای ‌ مـا در سـاتیاگراها رنج نمایـی کنیم یـا از خودمان ‌ ایـن هـم نیسـتیم کـه مظلوم ِ خواهیـم؛ در پـی ‌ نمی بین ایـن دو نـوع رنج را ِ عظیـم ِ شـهید بسـازیم. امـا در عیـن حـال، تفـاوت ِ هـا نفـر بـدون هیـچ حاصـل ‌ ای کـه میلیون ‌ منفعلانـه ِ رنـج -I : کنیـم ‌ درک می رنجـی بـر خـود بـا ِ همـوار کـردن -II شـوند، و ‌ ـل می ّ توجهـی متحم ‌ قابل ی دیگری ‌ یابی بـه هدفی والاتـر، وقتی چـاره ‌ دسـت ِ منظـور ‌ رضـای خاطـر به پرهیزی را ‌ رنـج اسـت کـه نیـروی خشـونت ِ ـل ّ تحم ِ اخیـر ِ نباشـد. ایـن نـوع ِ کنـد؛ و همانی اسـت که کینگ نامـش را "رنج بردن ‌ پیـکار می ِ وارد و درگیـر .ـت" گذاشـت ّ مـزد و من ‌ بی 1. caste - هندو ِ طبقاتی ِ نظام

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2