در بارۀ اعدام

ﭘ � ﭽ � گ � یﻫﺎ ﺪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ � ﺎ ﻣﻮاﻓﻘﺖ بﺎ اﻋﺪام در ا ﺮانﯾ ٢٥١ � ﺲ از درﺧﻮاﺳﺖ ﻗﺼﺎص و اﺟﺮای ﺣکﻢ ﻫﻢ از ﻓﺸﺎرﻫﺎ ﺧﻼ � � ﻋﻤﻮﻣﺎ ﮐﻪ � ﺑﺮ ﮐ � ﺴﺖ و ﻓﺸﺎر اﺟﺘﻤﺎ � ف ﻧ ﺴﮑﯿی � ﺮا در ﻗﺘﻞ � ﻧﺪارﻧﺪ ز » بﺨﺸﺶ « ﻧﺪارد ﻣﻀﺎﻋﻒ اﺳﺖ. ت را وارد ابﻌﺎد ﭘ ف ﻣﺠﺎزای ی ﺪ اﻓکﺎری ﭼﻨن �� ﮕﺮ، اﻋﺪام ﻧ � از ﺳﻮی د � ﺪە � ی ﭽ � ﺸﺎن � ن ﻗﺮاﺋﻦ � ﮕﺮی ﮐﺮد. ﺑﺮ � د ﺮ ﺷﮑﻨﺠﻪ � ﻪ ز � داد ﮐﻪ او ﻧﻪ اﻋﺪام بﻠ ن بﻪ ﻧﺎم اﻋﺪام ﻗﺎﻧﻮی � ن را بﺎ ﻗﺘ ی ﻗﺎﻧﻮی � ﮏ ﻗﺘﻞ ﻏ � ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪە و ﻋﺎﻣﻼن ﭘﻮﺷﺎﻧﺪە ئ بﻪ دﻧبﺎل داﺷﺖ ﺖ ﻗﻀﺎئ � ض ﺑﺮای ﻋﺎﻣﻼن، ﻣﺼﻮﻧ اﻧﺪ. ﻗﺘﻞ ﻗﺎﻧﻮئ ﮑﻪ � ﺸﺎن از � و اﯾﻦ دارد ﮐﻪ در آن ﻗﺘﻞ ﺷهﺮوﻧﺪا � ﺗﺎزی ﻧﻈﺎ ن ﭘﻮﺷ ش � � ن بﻪ ﺧﻮد ﻗﺎﻧﻮی ت ﺷهﺮوﻧﺪان ﺸﺎن از اﯾﻦ داردﮐﻪ وﻗی � ن ی ی د. و ﻫﻤﭽﻨن � ﮔ � ﺖ ﮐﻨﻨﺪ � از اﻋﺪام ﺣﻤﺎ ن بﻪ ﻣﺠﺮی آن ﺸﺪی � ت ﻣهﺎر ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻗﺪری ﺑبﺨﺸﻨﺪ. � ﺎری ﻧ � ﺴ � ن اﺳﺖﮐﻪ در اﯾﺮان ی ﭼﻨن ﺪگﺎە � ن از د ئ ب ﻣﻄﻤن ﺗﻮاﻧﻨﺪ بﺎ ﻗﻠئ ﺧﻮد � ﺴبﺖ بﻪ اﻋﺪام دﻓﺎع ﮐﻨﻨﺪ. بﻪ ﻧﻈﺮ � رﺳﺪﮐﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ی ﻟﻐﻮ اﻋﺪام در ﺧﻮاﺳﺘﻪ � ﻂ ﻓﻌ � ش ا � ﮐﻪ �� ش ا � اﺳﺖ. در � ای بﻪ اﺻﻄﻼح ﺟهﺎن او ﺴتﻨﺪ، � ئ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧ ض در ﻧﻈﺎم ﻗﻀﺎئ ﺴﺎئ � ﺎن از ﺣﻘﻮق ا �� ﻣﺘهﻤﺎن و ﺷﺎ ئ ﻧﺪارﻧﺪ، دادگﺎە ﺖ ﻗﻀﺎئ � وکﻼ ﻣﺼﻮﻧ ﺴﺘﻪ و بﺪون � ﺸﺖ درﻫﺎی � ﻫﺎ � ادﻟﻪ ﺑﺮﮔﺰار � ﺑﺮر ت بﻪ ﭘﺮوﻧﺪە ﺷﻮﻧﺪ و ﻣﺘهﻤﺎن ﺣی ی ﺧﻮد دﺳ � ت � ﻧ ﺎری ﺟﺮم � ﺴ � ﺪارﻧﺪ و در ﻣﻮاﻗﻊ ب ﻧﺪارد، ن ان ﻣﺠﺎزات ﺗﻨﺎﺳی ی � بﺎ ﻣ زﻣﺎن ﻫﻢ بﺎ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺪ ﻣﻄﺎﻟبﻪ � ی ﻟﻐﻮ اﻋﺪام بﺎ ف ی ﺎد زد. ﭼﻨن �� ی ﻋﺪاﻟﺘﺨﺎﻧﻪ را ﻓ ﻣﻄﺎﻟبﻪ ب ﻫﺎی داغ بﺎﺷﺪ � ﺎن روز و ﺧ �� ﺴﺘﻪ بﻪ ﺟ � ت و وا � ﺪ ﻣﺼﺪا � ای ﻧبﺎ ن ﺷﻮد. و ﻫﻤگﺎی گ � ﺸ � ﺪ ﺗﺎ ﻫﻤ � ﺪﮐﻮﺷ � ﻪ بﺎ � بﻠ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2