آینده‌ی اسلام در ایران

11 مقدمه: «رنسانسایرانی» با «نقددینی» آغازشده است اش نیــز همیــن ‌ بخشــی از نیازهــای بشــری پاســخ داده اســت. رمــز مانــدگاری کارکــردش بــوده اســت؛ نیازهایــی همچــون معنابخشــی بــه جهــان و زندگــی، سـازی بـرای اخـ ق و ایجـاد انگیـزش ‌ ایجـاد آرامـش ورضایـت فـردی، پشتوانه بـرای خیـرعمومـی وشـفقتومحبـت بـه دیگـران؛ هرچنـد ایـن امـر نیـزکالای انحصـاری دیـن نیسـت و ادعـای ادیـانْ حداکثـر برتربـودنکالایشـان نسـبت بـه دیگــران اســت. توجهی از ‌ ی تاریــــخ مذهب نیسـت. بخش قابل ‌ پرواضح اسـتکه این، همه هــای تاریـ ـ ـ ـ ــخ نیــز از ‌ ریزی ‌ هــا وخون ‌ ها وجنگ ‌ هــا وخشــم وخشــونت ‌ جزمیت گونــهکــه پــرواضــح اســت ‌ آبشــخور مذهبــی برخــوردار بــوده وهســت؛ همان هـای جهانـی وخشـم ‌ هـای بشـرمثـل جنگ ‌ هـا وجنایت ‌ کـه بسـیاری ازجنگ ی ‌ جــای ایــنکــره ‌ های بلــوکشــرق وکشــتارهایگوناگــون درجای ‌ وخشــونت خصــوصدردنیــای مــدرن، ربطــی بــه مذهــب نداشــته اســت. ‌ خاکــی به ی بسیاری ‌ جا برسیمکه ریشه ‌ ترداشته باشیم، شاید بدین ‌ بازاگرتأملیعمیق ها ‌ هــا، بــه درون برخــی انســان ‌ هــا و جنایت ‌ ها و جنگ ‌ ها و خشــونت ‌ از ســتم توانــد خــود را ‌ هایــیکــه می ‌ خواهی ‌ گــردد؛ فزون ‌ هــای آنهــا برمی ‌ خواهی ‌ و فزون در قالـب مذهبـی، نـژادی، علمـی و... بازتـاب دهـد (ایـن امـر البتـه اسـتنادهای گیـرد). ‌ هـا را نادیـده نمی ‌ دینـی برخـی جنگ ‌ درون هــای فــردی، بایــد بــه برخــی مناســبات اجتماعــی و ‌ خواهی ‌ عــ وه بــر فزون هاو ‌ هاوخشونت ‌ عنوانعاملجنگ ‌ های اقتصادی،سیاسیو... نیزبه ‌ ریشه برنده ‌ توانندهم نقشپیش ‌ ها اشارهکرد. مناسبات اجتماعی می ‌ کشورگشایی هــا ایفــاکننــد. ‌ خواهی ‌ هــای فــردی وزیاده ‌ وهــم نقــش بازدارنــده در برابــر تمایل خواهی مثل ترامپ را مهارکند. او ‌ مثلاً دموکراسـی آمریکا توانسـت فرد زیاده اگـردرخاورمیانـه بـود، بعیـد نبـود بـه صـدام دیگـری تبدیـل شـود!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2