آینده‌ی اسلام در ایران

117 اند ‌ مسلمانان بنیادگرا اقلیتناچیزی ازمسلمانان خانـواده درکنـارهـم معرفـی ‌ های نزدیـک بـه هـم وهم ‌ واضـح اسـت؛ برداشـت شــوند. ‌ می ی مقدماتــی، نوبــت بــه پاســخ پرسشــتان ‌ اکنــون، بعــد از اشــاره بــه ســه نکتــه تــوان بــه چهــار طیــف تقســیم کــرد: ‌ رســد. مســلمانان معاصــر را می ‌ می کار. آنهــا بــر ایــن باورنــدکــه اســ م ‌ طیــف اول: مســلمانان ســنتی یــا محافظــه ی پیامبر یا علمای اسلام در قرونگذشته نیست و ‌ چیزی جز تلقی صحابه های دینی ایجاد شود. ‌ شودکمترین تغییری دربرداشت ‌ گذرزمان باعث نمی اصلاحگـران. آنهـا بـر ایـن باورنـدکـه بـا ‌ طیـف دوم: مسـلمانان نوسـنتی یـا نیمه حفظ مبانی وچهارچوبسنتی علوم اسلامی، داشتن نگرشی تازه دربرخی مصادیـق وجزئیـاتضـروری اسـت. طیـفسـوم: اصلاحگـران یـا نواندیشـان. آنهـا بـه نگرشـی نویـن بـه مبانـی علـوم ی برداشـت ازمتـن دینـی اعـم ازفقـه) ‌ ی نحـوه ‌ مثابـه ‌ اسـ می و اصـول فقـه (به انـد. ‌ یـا اجتهـاد درمبانـی و اصـول قائل طیـفچهـارم: بنیادگرایـان مسـلمان. آنهـا در نظـر، رویکـردی قشـری بـه متـون دینـی ودرعمـل، رویکـردیخشـن وزورمدارانـه بـرای ترویـــــج و اسـتقرار احـکام دینـی دارنـد. طیف نخستدرمیان مسلمانان، اعم ازسنی وشیعه، در اکثریتهستند. کــردگان ‌ هــای دوم و ســوم در مجامــع دانشــگاهی و در میــان تحصیل ‌ طیف مسلمان (چه سنی وچه شیعه) اکثریت قاطع دارند ودرجوامع اسلامی در رسـد وبـا ‌ قـرن هـم نمی ‌ حـال رشـدسـریــــع هسـتند. قدمـتطیـفچهـارم بـه نیم نمایـی، اقلیـت بسـیار اندکـی را درجهـان اسـ م ‌ وجـود تبلیغـات فـراوان و بزرگ ی متمایز ‌ دهند. طیف بنیادگرا در اسـ م اهل سـنت به دودسـته ‌ تشـکیل می ی ‌ هـا وطالبـان؛ ودسـته ‌ ها، وهابی ‌ ی نخسـتسـلفی ‌ شـود: دسـته ‌ تقسـیم می

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2