آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 120 تبع آن، برداشـت ‌ شـان و به ‌ نیافتگی جامعه ‌ حال، رویکرد آنها متأثر از توسـعه اســتثنای بنیادگــرای تروریســت ‌ شــان اســت. مــن درهــرچهــارطیــف، به ‌ دینی ی دوم از طیــف چهــارم)، بــا شــدت و ضعــف، رویکــرد مشــترکی بــه ‌ (دســته کنم. دردوطیف ‌ سازی، تحول اجتماعی وحتی پیشرفتمشاهده می ‌ آینده ی اول (بــا جمعیــت اندکشــان)، ‌ پرجمعیــتســنتی وطیــف بنیادگــرای دســته ایـن رویکـردضعیـف اسـت امـا بالاخـره وجـود دارد. درطیـف نوسـنتی رویکـرد مذکور قوی وچشـمگیر اسـت. درطیف اصلاحگر، این رویکرد بسـیار قوی ی ‌ رســد. در مجمــوع، بــر اســاس مطالعــه ‌ العــاده چشــمگیر بــه نظــر می ‌ و فوق هـا، مـن ‌ هـا وجریان ‌ ی ملمـوس از بسـیاری از ایـن طیف ‌ دقیـق میدانـی و تجربـه بیــن ‌ ســازی، تحــول اجتماعــی و پیشــرفت درجوامــع اســ می خوش ‌ بــه آینده هستم. خصــوص در میــان نســل جــوان کــه ‌ جایــگاه مذهــب در ایــران کنونــی، به دهند، درمقایسه با مثلا پنجاه سال ‌ اکثریتجمعیتکشوررا تشکیل می ی اسلام در ‌ های مختلفچه تغییراتیکرده است؟ آینده ‌ پیش، درحوزه ی جمهـوری اسـ می پیونـد خـورده اسـت؟ ‌ ایـران تـا چـه حـد بـه آینـده ایــن دو پرســش کامــً مجــزا هســتند. امــا پاســخ پرســش اول را بــر اســاس های ‌ های علـوم اجتماعـی ایـران و نظرسـنجی ‌ هـای اسـتادان دانشـکده ‌ پژوهش های مختلف لزوماً شـبیه هم ‌ داری نسـل ‌ کنم. دین ‌ مورد تأیید ایشـان ارائه می ها تفــاوت نســلی مشــهود اســت. آنچــه در ایــران ‌ نیســت. در برخــی شــاخص داری ‌ داری نیســت بلکــه تغییــر نــوع دیــن ‌ شــاهد هســتیم، کاهــش میــزان دیــن انــکار ‌ تــر، غیرقابل ‌ های جوان ‌ ویــژه نســل ‌ داری مــردم، به ‌ اســت. تغییــر نــوع دیــن اســت. افزایــش تجددگرایــی جامعــه ودر پــی آن، افزایــشســطح تحصیــ ت،

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2