آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 126 جامعه و تحول سیاسی و اقتصادی و اجتماعی برگرفته از تجارب انسانی و گونه امور ازجنس«اکنون و اینجا» و اموری ‌ عقل جمعی بشری است. این هــم ‌ هــایکلــی، آن ‌ وروش ‌ ی راه ‌ ی دیــن، ارائــه ‌ مثابــه ‌ جزئــی هســتند. کار اســ م به پیچی جزئـی در اجتمـاع ‌ ی تحـول درونـی انسـان، اسـت. عـدم نسـخه ‌ درحـوزه های معنوی به ‌ وسیاسـت، نقص نیسـت. کارکرد اصلی اسـ م اعطای آزادی های ‌ تر از آزادی است. تجدد، پیشرفت و آزادی ‌ انسان است. آزادگی شریف ی ‌ اجتماعی وسیاسی، همگی اموری عرفی هستندکه عقل جمعی وتجربه آید. اینها را نباید ازدین انتظارداشت. نظیرآن آزادگی ‌ بشری ازپسآن برمی دهد، جزدرمکاتب اصیل اخلاقی ‌ وآزادی معنویکه اسلام به پیروانشمی ترو ‌ مراتب قوی ‌ شـود. اسـ م با ضمانت اخروی تأثیری به ‌ وعرفانی پیدا نمی تـر از اخـ ق وعرفـان منهـای دیـن داشـته ودارد. ‌ عمیق مـداران و تندروهـای ‌ کننـدکـه ولایت ‌ نواندیشـان دینـی اغلـب اسـتدلال می ها مسلمان واقعی نیستند. ‌ اللهی، اخوانی، وهابی، طالبان یا داعشی ‌ حزب ها وجدال فکری ومیدانی بین آنها هم ‌ ی اینگروه ‌ ی همه ‌ اما آیا مجموعه ها ‌ ها و تجربه ‌ شـود اسـ م را از اینگرایش ‌ بخشـی از اسـ م نیسـت؟ آیا می جـداکـرد وصرفـاً روایتـی آرمانـی وناموجـود از اسـ م ارائـه داد؟ فــرضمضمــرمخــدوش اســت. ابتــدا از ایــن ‌ ایــن پرســش مبتنــی بــرچنــد پیش کنم وسـپس به خود ‌ برداریکرده، آنها را نقد و بررسـی می ‌ ها پرده ‌ فرض ‌ پیش فــرض اول: تاریـ ـ ـ ـ ــخ اســ م همــان اســ م اســت. ‌ دهــم. پیش ‌ پرســش پاســخ می فرضدوم: برداشتنادرستازاسلامغیرممکن است. هرکسهرچه به ‌ پیش فرضسوم: ‌ نام اسلامگفت وکرد، اسلام استچون واقع شده است. پیش

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2