آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 130 ی ‌ های غربی، طیف بنیادگرا وخصوصاً دسته ‌ آری، جریان مسلط دررسانه کننــد. بــا چنیــن ‌ عنــوان اســ م اصیــل و واقعــی معرفــی می ‌ تروریســت آن را به رویکـردیصدالبتـه ایـن پرسـشموجـه اسـت. گــذاردکــه از ‌ ایــن روایــت آرمانــی چــه راهــی بــرای تحــول جامعــه پیــش می ی ‌ ها و رویکردهــای ســکولار ســاخته نیســت؟ چــرا بایــد در همــه ‌ اندیشــه هـای سیاسـی و اجتماعـی جایـی مهـم بـرای اسـ م در نظـر بگیریـم، ‌ معادله اش ‌ کارگیــری ‌ ای بــرای آن ببینیــم یــا احیانــاً به ‌ آنکــه الزامــاً نقــش ســازنده ‌ بی پیامدهــای منفــی بیشــتری داشــته باشــد؟ این پرسـش نیزشـامل دو پرسـشمهم اسـت. اما پاسـخ پرسـش اول: برخلاف روایــت اکثریــت قاطــع مســلمانان (اعــم از ســنتی، نظــر پرسشــگران محتــرم، نوسـنتی و اصلاحگـر) ازدینشـان، روایتـی آرمانـی نیسـت. البتـه تحقـقکامـل ی ابعـاد تعالیـم اسـ می، هماننـد دیگـر ادیـان، درآخرالزمـان خواهـد بـود ‌ همـه یــک از ابعــاد تعالیــم ‌ امــا ایــن بــدان معنــی نیســتکــه درگذشــته یــا اکنــون هیچ عبارت دیگر، بحث بینصفروصد نیسـت ‌ اسـ می محقق نشـده اسـت. به ی ابعــاد) محقــق نشــده، پــسصفــر اســت ‌ کــه چــون صــد (تحقــقکامــل همــه هااینمغالطه ‌ (ناموجودبودناینروایتازاسلام). متأسفانهدرغالبپرسش جـزبنیادگرایـان) ‌ سـیطره دارد. روایـت اکثریـت قاطـع مسـلمانان ازدینشـان (به ترتیب دررویکرد ‌ با شدت وضعف، «اسلام رحمانی» است. این روایت، به تـر اسـت. ‌ تروجامع ‌ ها شـفاف ‌ ها وسـنتی ‌ اصلاحگـران، نوسـنتی تحـول جامعـه در ابعـاد سیاسـی، اقتصـادی و اجتماعـی، امـری عرفـی اسـت و گونه امور،کار ادیان (از ‌ یافتگی جوامع بستگی تام دارد. این ‌ به میزان توسعه جمله اسلام) نیست. تحول بیرونی، امری جزئی ومرتبط با موقعیتزمانی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2