آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 134 مراجـع تقلیـد وروحانیـت، مسـتقل ازدولـتهسـتند. دولـتحـق دخالـتدر لحــاظ ‌ داران به ‌ ای بــرای دیــن ‌ نهادهــای دینــی نــدارد، هیــچ امتیــازوحقــوق ویــژه ی دولتی هستند. دولت ‌ قانونی پذیرفته نیستونهادهای دینی فاقد بودجه ی ادیـان را فراهـمکنـد. ‌ ورزی پیـروان همـه ‌ موظـف اسـت آزادی دیـن بــودن نیــز مجــاز بــه دخالــت در امــور دولــت ‌ نهادهــای دینــی از حیــث دینی داران، هماننددیگرشهروندان، مجازند فعالیتسیاسیکنندو ‌ نیستند. دین مطابق قانون حزب تشـکیل دهند و اهداف دینی خود را درجامعه پیگیری شــرطیکــه حقــوق ســایر شــهروندان را نقــض نکننــد و چهارچــوب ‌ کننــد، به قانون اساسی دموکراتیکوسکولاررا رعایتکنند. احکام دینی، بدون وجود گیرد. مراد من ازسکولاریسم، ‌ عقلانیتجمعی، صورت قانون به خود نمی ی فرانســوی را ‌ بــه سکولاریســم آمریکایــی وهنــدی نزدیــک اســت ولائیســیته دانـم. ‌ غیراخلاقـی وغیرمنصفانـه می توان ازاثراتمخرب ‌ مدتیا درازمدت، چگونه می ‌ نگریمیان ‌ دریکآینده تبلیـغ اسـ م سـنتی و بعضـاً خرافـی و اقتدارگـراکاسـت و آن را درمـانکـرد؟ های مختلــف رســمی وغیررســمی ‌ تبلیغــیکــه در ایــن چهــاردهــه ازشــبکه ویــژه تأثیــریکــه جمهــوری اســ می بــرفرهنــگ ورفتــار ‌ شــده؛ به ‌ انجــام می ی ایرانـی داشـته اسـت. ‌ جامعـه رویکردهــای منســوب بــه اســ م در پرســششــما (اســ م ســنتی، خرافــی بیــن و اقتدارگـرا)، بایـد تفکیـک قائـل شـد. قرائـت اقتدارگـراکـه تجسـم آن عملکـرد ی ‌ جمهوری اسلامی بوده است، بیشترین اثر تخریبی را برفرهنگ وجامعه نکــرده یــا ‌ ایرانــی داشــته اســت. قرائــتخرافــیکــه نوعــاً در میــان افــراد تحصیل

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2