آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 146 هـای افراطـی آشـکارا در تعـارضبـا قواعـد متقـن قرآنـی ‌ افـکارو اعمـال ایـنگروه ی نبوی وحتی برخی فتاوای مسلّم فقیهان ومجتهدان معتبراست. ‌ وسیره گیرانـ ‌هی افـراد بـا هـر اتهامـی (فتـک یـا ‌ ماننـدکشـتن غیرنظامیـان و قتـل غافل ای با عنوان «سه فعل حرام شرعی در ‌ مقاله ۲۰۱۵ اغتیال ــــــ ترور). درسال ) در ۲۰۱۵ نوامبـر ۲۰( ۱۳۹۴ آبـان ۲۹ اقدامـات داعـش» نوشـته ودر تاریـــــخ امکـه چگونـه ‌ ام. در آن نوشـتار اسـتدلالکـرده ‌ منتشـرکـرده سـی ‌ بی ‌ بی سـایت وچــرا برخــی اعمــال داعــش در تعــارض بنیادیــن بــا مســلّمات قواعــد اســ می آغازیـن اسـت. هـای بنیادگرایانـه درشـکل وشـمایل چنـد دهـ ‌هی ‌ واپسـین نکتـه آنکـه جنبش ی ‌ اخیـر، از یـکسـودسـتاورد جهـان مـدرن اسـت و ازسـوی دیگـر یـک پدیـده گویان ورهبـران ‌ های سـخن ‌ تـوان افـکارو اندیشـه ‌ رو نمی ‌ سیاسـی اسـت؛ ازایـن هــا را صرفــاً درچهارچــوبســوابق عقیدتــی و فقهــی ومذهبــی آنــان ‌ ایــنگروه ی مسـیحی و یهـودی و ‌ هـای بنیادگرایانـه ‌ گونـهکـه دیگـرجریان ‌ جسـت. همان انـد. ‌ حتـی بودایـی نیـزچنین هــای آرمانــی از اســ م چــه راهــی بــرای تحــول جامعــه پیــش ‌ برخــی روایت ها ورویکردهـایسـکولارسـاخته نیسـت؟ بـه چـه ‌ گـذاردکـه از اندیشـه ‌ می ی معادلاتسیاسـی و اجتماعی جایی مهم برای اسـ م ‌ دلیل باید درهمه ای بـرای آن ببینیـم و یـا احیانـاً ‌ آنکـه الزامـاً نقـشسـازنده ‌ در نظـر بگیریـم، بی اشعواقـب منفـی بیشـتری داشـته باشـد؟ ‌ کارگیـری ‌ به هرچندمن با«ایدئالیزه»کردن دینوهرچیزدیگرهمدلی ندارم ولی درعمل پیونـد وحتـی هـرحزبـی، ‌ گریـزی نیسـتکـه هـرفـردی ویـاگـروه اجتماعـی هم عنوان غایات مطلوب برای خود و پیروانش تعریفکند و از ‌ هایی را به ‌ آرمان

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2