آینده‌ی اسلام در ایران

151 گرا، فردگرا، اجتماعی ‌ دین تام ی زوایــای سیاســی و اجتماعــی ‌ ی بــزرگ روحانیــونکــه در همــه ‌ بــا شــبکه توان ‌ درآینده چه می ،‌ صورتغیررسمی ورسمی ودولتی ریشه دوانده ‌ به کـرد و نقـشوجایـگاه روحانیـت در نظـام آرمانـی شـما چیسـت؟ اصطــ ح ‌ ی متناقــض و به ‌ ی «دیــن» و «رهبــران دینــی» یــک رابطــه ‌ رابطــه شده درتاریــــخ بشروازجمله در ‌ هایشناخته ‌ پارادوکسیکال است. زیرادردین ای به نام روحانیتو پیشوایان خاص ‌ تنها پدیده ‌ تاریــــخ سه دین ابراهیمی، نه ی یهودیــت و ‌ مذهبــی وجــود نداشــته، بلکــه بــه اســتناد متــون مقــدس و اولیــه مسیحیتواسلام، پیامبرانیچون موسی وعیسی ومحمد، خود درمبارزه انـد. امـا شـگفت آنکـه پـس ازدرگذشـت ایـن ‌ بـا پیشـوایان دینـی زمانشـان بوده نوعی خود و ‌ اندکه به ‌ تدریــــج ودرتوالی زمان،کسانی پیدا شده ‌ مؤسسان، به افکارشانرا به مؤسسمنتسبکرده وازطرقمختلفازپیامبرودین آغازین کسبمشروعیتکرده وبعدتردرقالب یک نهاد مذهبی ومقدس تعریف ی خـدا ‌ ی ویـژهه ‌د گویانشخـود را تنهـا مفسـردیـن وحتـی نماینـ ‌ شـده وسـخن انـد. ‌ ورسـول درزمیـن معرفـیکـرده و ازمؤمنـان، اطاعـت محـضطلـبکرده توانگفتکه پدیدآمدننهادرهبرانمذهبیدر ‌ درچراییحلاینتناقض، می طول تاریــــخ زیرعناوین مختلف(شمن، جادوگر، مغ، موبد، خاخام،کشیش شــناختی ‌ اللــه و...)، دلیــل جامعه ‌ الاســ م و آیت ‌ الاســ م وحجه ‌ و پــاپ، شیخ دارد و نه دلیل مذهبی. تنهــا ضرورتــی نــدارد بلکــه در عمــل ‌ از منظــر دینــی، نهــاد رهبــری مذهبــی نه کنــد. بــا ایــن حــال، تقریبــاً در ‌ غالبــاً در جهــت مســخ دیانــت عمــلکــرده و می هــای غیرابراهیمــی)، نوعــی رهبــری مذهبــی و ‌ هــا عمــً (حتــی دین ‌ تمامــی دین گمانــم، نیــاز فــوری وعملــی ‌ گــری دینــی وجــود دارد. دلیــل اصلــی آن، به ‌ متولی رود ‌ مؤمنان به آموزشمستمرتعلیمات مذهبی از افرادی استکهگمان می

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2