آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 166 یسکولاریعنی پیروان ‌ داران نیست. جامعه ‌ ضددین یا مخالف با دین ودین عنوان شهروند ازآزادیکامل دررابطه با دین ودنیای قدسی ‌ ی ادیان به ‌ همه زمـان تابـع قوانینـی هسـتندکـه بـرای تمـام افـراد بـا هـر ‌ خـود برخوردارنـد امـا هم ای نسـبت بـه ‌ عنـوان مسـلمان هیـچ برتـری ‌ دینـی یکسـان اسـت و آنهـا مثـً به آمیز ‌ زیســتی مســالمت ‌ ها وحــق هم ‌ ی انســان ‌ بقیــه ندارنــد. برابــری ذاتــی همــه هـایگوناگـون دینـی وغیردینـی بایـد بـه میثـاقجمعـی مـا تبدیـلشـود و ‌ هویت سکولاریسـم معنایی جز این ندارد. کردنجامعه، ‌ توانددراخلاقی ‌ دین یکی ازنهادهای مهمجامعه استکه می بخشــی بــه آن و حتــی معنابخشــی بــه زندگــی نقــش مهمــی داشــته ‌ انسجام کنـم راه ‌ باشـد؛ امـا دینـیکـه قصـدکسـب قـدرت نداشـته باشـد. ومـن فکـرمی طور ‌ کردن دین به نهادیکه با معنویت و فرهنگسروکاردارد، همان ‌ تبدیل کــه ســروش زمانــیگفــت، ایــن اســتکــه پایــش را داخــلگلیــم خــود بگــذارد و ی عمومی وقدرت دخالتکند. بنابراین، دین نهاد مهمی ‌ نخواهد درعرصه بـرای جامعـه اسـتولـی تـا جایـیکـه نخواهـد عامـل جدایـی، تبعیـض، تفرقـه، ســرکوب ودیکتاتــوری و اســتبداد باشــد؛ در تمــام ابعــاد، چــه اجتماعــی وچــه سیاسی. توان ازاثراتمخرب ‌ مدتیا درازمدت، چگونه می ‌ نگریمیان ‌ دریکآینده تبلیـغ اسـ م سـنتی و بعضـاً خرافـی و اقتدارگـراکاسـت و آن را درمـانکـرد؟ های مختلــف رســمی وغیررســمی ‌ تبلیغــیکــه در ایـن چهــاردهــه ازشــبکه ویــژه تأثیــریکــه جمهــوری اســ می بــرفرهنــگ ورفتــار ‌ شــده؛ به ‌ انجــام می ی ایرانـی داشـته اسـت. ‌ جامعـه ی نزدیـکشـاهد ‌ بـه نظـرمـن، اگـرمـا ایـن شـانسرا داشـته باشـیمکـه درآینـده

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2