آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 174 کند) به ‌ گونهکه او تعریف می ‌ آن ناکجاآباد در اثرعمل به تعالیم اسلام (آن ظهـورخواهـد رسـید. روزکردن اسلام است. ‌ طلب، برخلاف دو اسلام دیگردر پی به ‌ اسلام اصلاح سـالاری، آزادی بیان وعقیده، حقوق ‌ خواهد اسـ م را با مردم ‌ اینگرایش می ی ‌ های جنسیتی و نژادی، تطبیق دهد. متعرضحیطه ‌ بشروحقوق اقلیت دهــد، ‌ قــدریکــه آزادی اجــازه می ‌ ی مدنــی به ‌ خصوصــی نباشــد و در جامعــه سـخن بگویـد وخـود را بـردیگـران تحمیـل نکنـد. دیـن نواندیشـان اسـ می (و پذیرد ‌ البته سـایر ادیان) مشـروعیت علم جدید را در تبیین جهان فیزیکی می داری ‌ و آن را مبنــای مدیریــت نظــام سیاســی و اقتصــادی مــدرن یعنــی ســرمایه طلبــی مذهبــی اســتفاده از ابزارهــای علمــی ‌ دانــد. از اینهــاگذشــته، اصلاح ‌ می شناسـی، تاریــــ ـخ، ‌ هـای علـوم زبان ‌ دانـد وداده ‌ را بـرای فهـم دیـن نیـزمشـروع می ی متــون و ‌ شناســی را بــرای مطالعــه ‌ شناســی و انسان ‌ شناســی، جامعه ‌ باستان شناسـد. ‌ مناسـک دینـی بـه رسـمیت می ی دیـن ‌ معنـی جدایـی نهادینـه ‌ تریـن اصـل مدرنیتـه، سکولاریسـم عینـی به ‌ مهم ی ادیــان جهانــی تخریــب ‌ و دولــت اســت. هــدف بنیادگرایــی دینــی در همــه طلب، سکولاریسم ‌ سکولاریسم به این معنی است. حال آنکه اسلام اصلاح ی ادیان در ‌ طلبیدرهمه ‌ پذیرد. اصلاح ‌ روشنیوشفافیتکاملمی ‌ عینیرا به یکم، یعنی در ‌ و ‌ بودن در قرن بیسـت ‌ پی پاسـخ به این سـؤال اسـتکه مذهبی جهانیکه دین دیگرمسلح به ابزاردولت نیست، به چه معنی است. اسلام واجـدادی ‌ قـرن پیـشوآن زندگـی آباء ۲۱ یـا ۱۴ یـا ۵ طلـب بازگشـت بـه ‌ اصلاح نــام احیــا و بازگشــت بــه خویشــتن مذهبــی و ‌ را، چــه درشــکل ســنتی وچــه بــه دانـد. خیـال ناکجاآبـاد دینـی راکـه ‌ چـه درقالـب بنیادگرایـی، توهمـی بیـش نمی درآن، انسـان مـدرن بتوانـد تحـت قیمومـت نهـاد دیـن زندگـیکنـد نیـزدرسـر

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2