آینده‌ی اسلام در ایران

179 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است ‌ اسلام اصلاح داشته است: یا دین بنیادگرا وسنتی بازگشته یا جای خالی آن را «خرافات» طلب بتواند به ‌ های متنوعگرفته است. تنها اگراین اسلام اصلاح ‌ ومعنویت تواند درفردا روزی در تعیین شکل اسلام ‌ سازی برسد، می ‌ حداقلی از نهادینه شـیعی-ایرانی مؤثرواقع شـود. از این نظر،کار نواندیشـان دینی مثل سـاختن گفتنـد: ‌ کـرد، مـردم می ‌ کشـتی حضـرت نـوح اسـتکـه وقتـی آن را درسـت می ای ‌ کردن چه فایده ‌ درست ‌ جاییکه آب نیستکشتی ؟‌ کنی ‌ چراکارعبثمی طلب ‌ کنم اگراسلام اصلاح ‌ کرد. من فکرمی ‌ بینیسیل را می ‌ دارد؟ اما اوپیش ی فکــرمحــضرهــا شــود ودر فرهنــگ ریشــه بدوانــد، ‌ امــروز بتوانــد ازحیطــه خواهند به اسلام منطبق با دنیای مدرن ‌ شاید در آینده برای ایرانیانیکه می فکران دینـی ‌ بازگردنـد، مفیـد واقـع شـوند. ولـی متأسـفانه نواندیشـان وروشـن هـا نیسـتند. ‌ اصـً درایـن وادی هایفکریهستند؟ ‌ صورتجریان ‌ یعنیهنوزبه کنند. دیالکتیکفکری ‌ بله. متأسفانهنواندیشاندینیمااغلبانتزاعیفکرمی اند تا ‌ شکن ‌ کنند. بیشترشالوده ‌ آنهادرفازنفیگیرکرده است. سنتزسازینمی گوینـدکـه چـه اعتقـادی نداشـته باشـیم وچـهکاری نکنیـم. ولـی ‌ سـاز. می ‌ بنیان داننـدکـه راهـی بـازکننـد، فرهنگـی درسـتکننـد وچراغـی ‌ خـود را مسـئول نمی بیفروزند. مثلاً همان مناسک محرم در ایران شیعی راکه ذکرکردم، در نظر خوانی ‌ گویندنوحهنخوانیم،سینهنزنیم، نذریندهیم،شبیه ‌ بگیرید. اینهامی ی ‌ ها به دیده ‌ نرویم، زیارت نکنیم و... . به حرکتجمعی عزاداران درخیابان هایــیکــرده باشــند، تحقیــر بــه ‌ نگرنــد و اگــرجوانــان در آنهــا نوآوری ‌ تحقیــرمی شــود. شــاید بــرای اینکــه اینهــا از نظــر تاریخــی متأخرنــد. ‌ تمســخر تبدیــل می

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2