آینده‌ی اسلام در ایران

197 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است ‌ اسلام اصلاح انکارمانند شرورمواجه ‌ ای غیرقابل ‌ علاوه، ما درجهان با پدیده ‌ هم داریم. به این دنیا 16 هستیم. شانسخوبوبد درزندگی مساوی تقسیم نشده است. ی دنیـاکـم ‌ هـای غیرعقلانـی وغیرعادلانـه ‌ همیشـه دار مکافـات نیسـت. جنبه کارآسانی نیست.کسانیکه بتوانند تنها درپرتوعقل 17 نیستندوتوجیهشان زندگـیکننـد، اقلیـت بسـیارکوچکـی هسـتند. درضمـن، اگـردیـن را فرافکنـی های منفی ‌ ی بسـیاری ازجنبه ‌ ذهن انسـان بدانیم، باید اذعانکنیمکه ریشـه دیـن درعمـق ذهـن انسـانی اسـت. بنابرایـن، خشـونت ومهربانـی، هـردو، در شوند. ‌ کتب مذهبی ورفتار برگزیدگان دین دیده می کارانــه و بــا احتیــاط صــورت بگیــرد. هــدف از ‌ اصــ ح دیــن بایــد محافظه کــردن، احیــای دیــن نخســتین یــا پیراســتن آن از ‌ روزکــردن دیــن، عقلانی ‌ به وتعدیـل دیـن بپردازیـم ‌ خرافـات یـاخشـونتنیسـت. مـا بایـد تنهـا وقتـی بـه جرح الامــکان ‌ شــود. و در ایــن مهــم هــم بایــد حتی ‌ کــه مزاحــم زندگــی مــدرن می دارومریـزرفتـارکنیـم. وقتـی پیشـروان یهودیـت اصلاحـی مناسـک معمـول ‌ کج کلاه وگردانیـدن سـنواتی تـورات درمعبـد را بـه ‌ کنیسـه ماننـد اسـتفاده ازشـب هـای ‌ زدایـیکنـارگذاشـتند، بـا واکنـششـدیدی مواجـه شـدند. جنبه ‌ نـام خرافه ‌ مناسـکی و احساسـی دیـن حتـی اگـرعقلانـی نباشـند و الحاقـی باشـند، بـاز از شناسی جزئی ازدین هستند. برای اصلاح دردین باید با چاقوی ‌ نظرجامعه جراحـی عمـلکنیـم نـه بـا قمـه. یکـی از اشـکالات نواندیشـان دینـی ایرانـی ایـن بـافوتهاجمـی ‌ کننـد. بیـش ازحـد متهـورومنفی ‌ اسـتکـه بـا قمـه جراحـی می کنند. حال آنکه رسالت ‌ شناسی نگاه نمی ‌ نظرجامعه ‌ هستند. به دین ازنقطه »The unequal distribution of good and bad fortune« :اصطلاح ماکس وبر ‌ به 16 17 Theodicy

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2