آینده‌ی اسلام در ایران

37 سه محکنهایی؛ عقلانیت، اخلاقجهانی وحقوق بشر ای نیســت. بــر ایــن اســاس، در ‌ و التــزام نداشــته باشــد، محتــاج هیــچ روحانــی ی آرمانـی، روحانیـان هـردیـن ومذهبـی بایـد بـرای پیـروان آن دیـن ‌ یـکجامعـه و مذهــب بــه ابــ غ، تبلیــغ، بیــان و تبییــن پیــام آن دیــن و مذهــب بپردازنــد و در ازای ایــنکمــک یــا خدمــت، از همــان پیــروان اجــر و اجــرت دریافــتکننــد. منطقـی ومعقـول نیسـتکـه روحانیـان یـک دیـن ومذهـبخـاص ازمالیاتـی ی شــهروندان جامعــه، اعــم از پیــروان آن دیــن ومذهــب و پیــروان ‌ کــه ازهمــه شـود، ارتزاق ‌ سـایر ادیان ومذاهب ومخالفان هردین ومذهبی، سـتانده می و امرارمعـاشکننـد؛ مگـر اینکـه عمـوم شـهروندان موافـق باشـندکـهکسـری از وپــرورش دینــی و مذهبــی شــودکــه در ایــن ‌ هــا صــرف آموزش ‌ درآمــد و مالیات ی ادیـان ومذاهـب، و نـه یـک دیـن ومذهـب ‌ صـورت نیـز بایـد روحانیـان همـه خـاص، از ایـن وجـه امرارمعـاش بهـره ببرنـد.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2