آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 56 ای کــه در آن، ‌ ی تولیــد روســتایی غالــب شــده بــود؛ شــیوه ‌ در روســتا شــیوه روابـط از نـوعکالایی-پولـی شـده بـود. جدایـی سیسـتمی درحـال پیشـروی بـود خواســت نقــش اَبَرسیســتمی خــود را حفــظکنــد، درحالــیکــه ‌ امــا دولــت می های اقتصادوحقوق، پویشخود را یافته بودند. درست ‌ ویژه زیرسیسستم ‌ به بایسـت بـا نظـر بـه پیشـرفتجدایـی سیسـتمی ‌ درحالـیکـهکارکـرد دولـت می )گرایــش یافــت و بــه the total state شــد، شــاه بــه دولــت فراگیــر ( ‌ اصــ ح می ایـن خاطـر فرمـان بـه تشـکیل حـزب فراگیـررسـتاخیزداد. دولـتشـاه درسـت تـر ‌ برخـ فگرایـشسیسـتمی وفرهنگـی موجـود عمـلکـرد وازجامعـه بیگانه شد. بحران درگرفت. نیروهاییکه بتوانند ساختاردولت را به هم زنند و آن ترازنیروهایی بودند ‌ را با تحول درساختاراجتماعی متناسبکنند، ضعیف کـه ذهنیـت پیـروی ازولایـتفراگیـررا داشـتند ـــــــ ایـن بـاردریـکشـکل مذهبـی تجددگــرا. امــا تعــادل ‌ گرا داشــت و بُنــی ‌ بــارز. انقــ ب، دوبُنــی بــود: بُنــی ســنت کاری اردوی ‌ شدن ندانم ‌ یمساعد، وجفت ‌ نیروها، درترکیبی ازاتفاقوزمینه گرایان شـد. ‌ کاری اردوی خمینـی، منجـر بـه رهبـری سـنت ‌ شـاه و بدانـم اگردولتدرایران باجداییسیستمی متناسبشده وسازوکاریدموکراتیک آمدکه یک ‌ شدت پایین می ‌ دموکراتیک یافته بود، این احتمال به ‌ وحتی شبه دولت استبدادی دینیجای آن را بگیرد. ) اســتبداد مواجــه metamorphosis نتیجــه اینکــه مــا در ایــران بــا دگردیســی ( کنــد. امــا در رونــد سکولاریزاســیون ‌ را ویــژه می ۱۳۵۷ ، ایــم و ایــن تحــول ‌ بوده اروپـا، بـاگـذار از اسـتبداد اشرافی-کلیسـایی بـه اسـتبداد دولـت مطلقـه مواجـه فلــک برعکــس چرخیــد: از اســتبداد دنیــوی بــه ‌ شــویم. پــس در ایــران چرخ ‌ می اســتبداد دینــی رســیدیم. ی ســامان ســکولار در ایــران ‌ ایــن نکتــه مــا را بــه نخســتین ویژگــی بــارز مســئله

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2