آینده‌ی اسلام در ایران

63 دین در ایران؛ امروزوآینده ی ‌ کندکه حساب پس ندهد ودرباره ‌ باشد، نهاد دین بازهم فرصت پیدا می هایـش پاسـخگو نباشـد. ‌ تبهکاری ی روحانیــان درمجمــوع غــرق در فســاد اســت، همــه لقمــه بــه شــبهه ‌ شــبکه هــا، برقــراری تبعیــض و کســب ‌ شــان بــا جنایت ‌ دستی ‌ خورنــد و در هم ‌ می اند. حساســیتی ‌ شــان را بــه نمایــشگذاشــته ‌ امتیــاز بــرای خــود، پســتی اخلاقی کشــی ندارنــد. پرمدعــا هســتند و اشــتهای ‌ کشــی، دروغ، تزویــر و آدم ‌ بــه حق ناپذیری درکسـبجاه ومال دارند. علمشـان مکاسـب اسـتوکارشـان ‌ سـیری ی اول مسـتلزم نـگاه بـه آن ازدیـد ‌ کاسـبی اسـت. توضیـح زیستشـان دردرجـه اقتصــاد سیاســی اســت. اصــً سکولاریزاســیون مطلــوب، آنــی اســتکــه بخواهــد دیــن را ازســکه، در معنــای دقیــق اقتصــادی آن، بینــدازد. در توضیــح ایــن موضــوع خــوب اســت ی اقتصــاد سیاســی دیــن صحبــتکنیــم. ‌ اندکــی دربــاره بندی دوقرن پیشپرسیده بود: «اینچه نام است ‌ شاعری به نام خالد نقش کزوسکه دین یافت رواج؟» برای ما امروزه پیامدها ومنطق رواج این سکه درضـربجدیـدشمهـم اسـت. مـا بـرای تحلیـل اسـ م مشـدّد ولایـی، بیـش از ی الهیات آن نیازداشـته باشـیم، لازم اسـت اقتصاد سیاسـی ‌ آنکه به مطالعه آن را بررسیم. ایچشمگیرترازوضعیتعادی، نوعی «ارز» ‌ گونه ‌ اسلام درنظام ولایی به وری و میــزان برخــورداری از آن، جایگاهــی را در نظــام ‌ ی بهــره ‌ اســتکــه شــیوه ی قــم بانــک ‌ ی علمیــه ‌ رســدکــه حــوزه ‌ کنــد. بــه نظــر می ‌ تعییــن می ‌ امتیــازوری ی ایــن ارز باشــد. شــاید در ابتــدایکار نظــام ایــن نظــر تــا ‌ خانــه ‌ مرکــزی وضراب ای ‌ حــدی درســت بــود امــا اکنــون چنیــن نیســت. بــورس قــدرتشــکل پیچیــده انـد. امـا ‌ هـا در آن بسـی تغییـرکرده ‌ جایگاه ‌، یافتـه ودر ایـن بیـش ازچهـاردهـه

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2