آینده‌ی اسلام در ایران

79 پایان یکآغاز، آغازیک پایان خوبـی بـه ‌ وگوسـت. امـا مـا خـود به ‌ ترکردن مسـیر بحـث وگفت ‌ دلیـل آسـان ‌ به های این مفاهیم ومقولاتدوگانه آگاهیم. ‌ بودنواقعیتومحدودیت ‌ طیفی های بنیادگرایانـه از اسـ م اسـتکـه هـم ‌ یکـی از ایـن دوگونـه تفسـیر، تفسـیر گیرد وهم ‌ هایی چون داعش، القاعده، طالبان وبوکوحرام را دربرمی ‌ جریان وجه با ‌ هیچ ‌ های بنیادگرا در ایران به ‌ جریان بنیادگرایی در ایران را. البته جریان هـای بنیادگـرای ذکرشـده یکـی نیسـتند وبسـیاری ازمواقـع، فقـط ‌ دیگـرجریان دلیـل تنگنـای زبانـی اسـتکـه مفاهیمـی چـون «بنیادگرایـی» را خیلـی یلـه و ‌ به هایکاربرد این الفاظ ‌ بریم ودرهمان حال باید به محدودیت ‌ گشاد بهکارمی ومفاهیـم توجـه داشـته باشـیم. ی بســیارکلــی «اســ م ‌ تــوان تحــت مقولــه ‌ نــوع دیگــر تفســیر از اســ م را می بینیم.گفتمانرسمیدرایران نیزدر ‌ لیبرالی» قرارداد، مثل آنچه درترکیه می خواهـد ‌ لحـاظ نظـری وضعیتـی بحرانـی دارد. ایـنگفتمـان هـم می ‌ ایـن میـان به خواهد به تفسیرلیبرالی ‌ ی بنیادگرایی نغلتدودرهمانحال نیزنمی ‌ به ورطه شـناختی و ‌ تـن دهـد و ازسـوی دیگـرفاقـد یـک نظـام وجودشـناختی، معرفت متافیزیکی مناسب است. به همین دلیل،گفتمان ذکرشده دریکوضعیت دلیـل ‌ پاندولـی وعـدم وضـوح وشـفافیت قـراردارد. در نتیجـه، ایـنگفتمـان به خواهــد تــن دهــد و ‌ ایکــه اختیــارکــرده اســت نــه بــه اســ م لیبرالــی می ‌ مبانــی نــه بــه اســ م بــا تفســیری بنیادگرایانــه. در همــان حــال، در ایــنگفتمــان، هــم هایی ‌ توانیم مشاهدهکنیم وهم نشانه ‌ هایی ازعبورازبنیادگرایی را می ‌ نشانه دهد ‌ ی اینها نشان می ‌ از اینکه هنوز اسیربنیادگرایی است. به هرحال، همه کـه مـا از یـک بحـران عمیـق نظـری در اسـ م وجهـان تشـیع دررنجیـم. پرسشتان پرسیدید آیا درمیان تفسیرهایگوناگون از اسلام ‌ دربخش پایانی توان ‌ سازی و تحول اجتماعی و احیاناً پیشرفت می ‌ رویکرد مشترکی به آینده

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2