در جستجوی جهانی بهتر

23 فهم رنج یحقوق بشر در تاریخ است. ‌ این استوانه احتمالاً نخستین اعلامیه کوروش پس از شکست پادشاه بابل خواهان بازگشت مردم آواره به هایخود و بازسازی معابدشانشد.کوروشبا آنکه خود زرتشتی بود ‌ خانه جایخدای فاتحان، هر خدایی ‌ توانند به ‌ اعلامکردکه رعایایجدیدشمی خواهند بپرستند. با توجه به معیارهای دوران باستان، این اعلامیه ‌ راکه می شد و خبر از آغاز عصری جدید در خاور ‌ اقدامی انقلابی محسوب می یکوروش بر ‌ ای بودکه استوانه ‌ گونه ‌ داد. میراث تاریخی آن به ‌ نزدیک می تأثیر گذاشت. توماسجفرسون آن را ۱۷۷۶ ی استقلال آمریکا در ‌ اعلامیه و تحسین 4 ، اثر گزنفون، از معاصران سقراط، خوانده بودنامه ‌ کوروشدر ایغربی ‌ گفتند که حقوق بشر ایده ‌ ها بعد در دانشگاه به ما می ‌ کرد. سال ‌ می فرد عصر روشنگری اروپا. ‌ به ‌ است، محصول منحصر ی تبعیدیان و ‌ دهنده ‌ ستاید و او را نجات ‌ شدت می ‌ توراتکوروش را به ی ایرانیان بر بابل،کوروش اعلام ‌ پس از غلبه 5 خوانَد. ‌ بردگان یهودی می توانند به سرزمین مقدس بازگردند و حتی به آنان در ‌ کردکه یهودیان می بازسازی معبد اورشلیمکمککرد. بسیاری از یهودیان تصمیمگرفتند که گیری تاریخ ایران داشت. ‌ در ایران بمانند و این تصمیم تأثیر ژرفی بر شکل ییهودی، استر، است. این ‌ یکی از مواردجالب، ازدواجخشایارشاه با ملکه یشیطانی هامان، وزیر شاه، برای ‌ ساز سببشد تا نقشه ‌ وصلت سرنوشت نابودی یهودیان نقش بر آب شود. پس از آن پسرعموی استر، مردخای، صدراعظمشاه شد. بخش با عنوان جشن پوریمگرامی داشته ‌ هاستکه این رویدادِ رهایی ‌ قرن شود. ایران را با صدراعظمی یهودی تصورکنید! ‌ می ی استر و مردخای در شهر همدان ــ زادگاه پدرم ــ زیارتگاه ‌ امروزه، مقبره

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2