باب و جامعۀ بابی ایران

199 باب ینآرق ریسافت :یحو ۀلزنم هب ریسفت طور مستقیم از خداوند اخذ شده (وصف الاللّه) و این ‌ قابلیتی است که به شان به آنان عطا شده (لهم بهم). حال آنکه ‌ موهبت به خاطر قابلیّت ذاتی کنند. این مطلب ‌ سایر مردم هنگام ادای نماز این قابلیّت را از امامان اخذ می تلقّی بارزی از امام شناسی شیخیّه می باشد که در بالا به آن اشاره شد. خواند. وهم السبع المثاني إذا قرء ‌ نیز می ˝ هفت مثانی ˝ باب امامان را المصلي سورة الحمد في الركعتين وصف اللّه في كل آية لأحد من أهل 57 و هنگامی که نمازگزار حمد و سوره( العصمة بلسان عبده بما تجلى له به... کند در هر آیه خداوند یکی از ائمه اطهار را از زبان بندۀ ‌ را دو بار تلاوت می او وصف می نماید...) بدینترتیب که نمازگزار در جریان دو سجده هر یک کند که این امر در واقع تأیید و ‌ از هفت آیه سورۀ فاتحه را دوبار تلاوت می شناسایی تقدّس چهارده معصوم است. اگر نمازگزار به این صورت نماز ترین وجه به این امر موفّق شده است. اگر ‌ بگزارد در آن صورت به شایسته عبادت با چنین خلوصی انجام گردد در این صورت نماز به دیداری از وجه 58 گردد و برای شخص مؤمن نوعی معراج ‌ محبوب و سیمای معبود تبدیل می روحانی است. باید توجّه داشت این نخستین اثر باب، که به اختصار آن را مورد بررسی قرار دادیم، پیش از اظهار امر او نگاشته شده و بنابراین مطالب آن باید در قالب باورهای شیعی او مورد توجّه قرار گیرد و نه در قالب تعالیم ظهور جدید. تفسیر سورۀ یوسف ) را باب در شبی که 12 نگارش تفسیر داستان قرآنی سورۀ یوسف (سورۀ رسالت خود را به ملّا حسین بشرویی اعلام داشت آغاز کرد. برخلاف تفسیر ] مَالِكِ ١:٣[ ِ ] الرّحْمَٰنِ الرّحِيم ١:٢[ َ ] الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِين ١:١[ ِ بِسْمِ اللّهِ الرّحْمَٰنِ الرّحِيم 57 ]صِرَاطَ ١:٦[ َ ] اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيم ١:۵[ ُ ] إِيّاكَ نَعْبُدُ وَإِيّاكَ نَسْتَعِين ۱:۴[ ِ يَوْمِ الدِّين .]١:٧[ َ الّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضّالِّين های متمایز الهیّات ‌ . کاربرد اصطلاح معراج یکی از جنبه ۲۶ ، محفظۀ ملّی آثار بهائی 58 شیخیّه است. در حالی که دو جریان اصلی در اسلام یعنی شیعه و سنی معراج محمّد را سفری واقعی در هفت آسمان می دانند، مکتب شیخیّه این داستان را نمادین می داند. و نه در عالم امکان. ˝ هورقلیا ˝ شیخیّه برآنند که این سفر تحقق یافته امّا در عالم روحانی درباره درک شیخیّه از عبادت بنگرید .Rafati 115 ن.ک. Corbin, En Islam iranian, 194.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2