آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 140 گرایی اســ می، بنیادگرایــی اســ می و در نهایــت ‌ داد: اســ م ســنتی، ســنت تعبیـر اقبـال لاهـوری بـا غایـت«تجدیدنظـردرکل ‌ نواندیشـی یـا بازاندیشـی به دسـتگاه مسلمانی». داریسـنتی تاکنـون توانسـته خـود را درعمـل، تـا حـدودی بـا جهـان مـدرن ‌ دیـن جهان مـدرن تـن ‌ ناگزیـربـه الزامـات زندگـی درزیسـت ‌ کم به ‌ سـازگارکنـد ودسـت داده اسـت؛ هرچنـد دربُعـد نظـریچنـدان دچـارتغییـروتحـول نشـده اسـت. گرایی اسـ می، درعالـم نظـر بـا بخـش مهمـی ازدسـتاوردهای مدرنیتـه ‌ سـنت نمایــد ولــی در عمــل، گریــزی جــز ‌ ســازگار نبــوده و حتــی در حــال ســتیز می هماهنگــی و همراهــی بــا جهــان متحــول متجــدد نــدارد. هایمذهبی یهودیومسیحی) در ‌ بنیادگرایی اسلامی(ماننددیگربنیادگرایی ویژه ‌ نظروعمل درستیز،گاه خونین، با دستاوردهایجهان مدرن استوبه کنند به هر ‌ بنیادگرایان مسلمان به جهان مدرن اعلام جهاد داده و تلاشمی هاییچون القاعده وداعش ‌ جهانکنونی بستیزند. گروه ‌ نحوممکن با زیست جای جهان اسلام حتی درجهان غرب ‌ هاگروه مشابه درجای ‌ وطالبان وده صـورت تصاعـدی ودر اشـکال مختلـف، درحـال سـتیز بـا تحـولات جهـان ‌ به مدرنهستند. های جهان مدرن درمجموعگشوده ‌ اما در این میان تنها جریانیکه به مؤلفه افتادگی) تمدنیمسلمانانرا پذیرفته ودر ‌ استومعضل«انحطاط» (عقب چاله اسـت، جریان بازاندیشـی دینی اسـتکه ‌ رفت از این دام ‌ ی برون ‌ اندیشـه اند همه»، راهی ‌ تعبیر اقبال، «عقیم ‌ خانه ومسـجدکه به ‌ کوشـد بین می ‌ می های تازه ومسیری برای پیشرفت تمدنی بازکند. این جریانْ ضعیف ‌ به افق رفــت از ‌ گمانــم، تنهــا امــکان برون ‌ اســت و از امکانــات اثرگــذارْ محــروم ولــی به بار جوامــع اســ می اســت. هرچنــد در غوغــای ‌ وضعیــت بحرانــی و اســف

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2