آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 18 ها را دیگرنه دربرابردیدگاه ‌ کنند! اما حکومتروحانیان وفقه، این میوه ‌ می ترین شــکل در برابــر ‌ ترین وضدانســانی ‌ اهــلکتــاب و مطالعــه بلکــه درخشــن کل جامعـه قـرارداده اسـت. بخـشغالبـی از نواندیشـان دینـی بـا تفکیـک فـرم ومحتــوا، ذاتــی وعرضــی و نظایــر آن، بــه احــکام دینــی ســیالیت داده و احــکام اند. ایـن، جایـی ‌ شـان دانسـته ‌ منـدرج در متـون دینـی را متعلـق بـه زمـان تاریخی گرایان ومتولیان رسـمی دین شـکاف ‌ اسـتکه بین آنها و بخشغالبسـنت وچالـش ایجـادکـرده اسـت. شناســی، ‌ هــای دیگــر تبیینــی مثــل جهان ‌ ی احــکام، در حوزه ‌ عــ وه بــر حــوزه شناســی و... نیــز همیــن چالــش پیــش آمــده اســت. بخــش مهمــی از ‌ انسان هــا را متأثــر از علــم و عقــل ‌ نواندیشــان دینــی حداقــل قالــب بیانــی ایــن آموزه ی ‌ گونهکه احکام تاریــــخ را نیز برخاسته ازعدل زمانه ‌ اند (همان ‌ زمانه دانسته ی مشــهوردکتــر ‌ انــد). بدیــن ترتیــب، آنهــا بــه ایــن نظریــه ‌ خــودش معرفــیکرده اندکه «وقت آن رسـیده اسـتکه درکل دسـتگاه ‌ اقبال لاهوری نزدیکشـده مســلمانی تجدیدنظــرکنیــم». یغربو ‌ کرده ‌ شان تحصیل ‌ اما دریکنگاهکلی، نواندیشان دینیکه بسیاری های ‌ با سـیر تحولات تمدن جدید بشـری (ازرنسـانسو اصلاح دینی تا نحله کردند ‌ مختلففکری مؤثرومطرح دردنیای مدرن) آشنا هستند، تصورمی تواننـد عصـرروشـنگری و نقـد و اصـ ح دینـی را در ایـران سـرعت بخشـند ‌ می های ‌ تر از نمونه ‌ هزینه ‌ تروکم ‌ وحتی دور بزنند و با یکسزارین فکری، سریــــع غربــی، از ایــن مرحلــه بگذرنــد. امــا رخــداد انقــ ب وســپس حکومــت دینــی، ی ‌ شــدن روحانیــان و فقهشــان بــرزیســت ایرانیــان، پــروژه ‌ فقیــه وغالب ‌ ولایت شان در ‌ انگاری بسیاری ‌ بینی وساده ‌ آنان را دچارمشکل واختلالکرد. نزدیک شان به روحانیان سیاسی باعث ‌ بینی بعضی ‌ رابطه با نهاد روحانیتوخوش

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2