آینده‌ی اسلام در ایران

17 مقدمه: «رنسانسایرانی» با «نقددینی» آغازشده است الله خوئی یا دیگر افرادی همچون امام موسیصدرو اینک ‌ پیروانش با آیت تـرکنـد. ‌ مسـئله را دقیق ‌ توانـد نـگاه مـا بـه صورت ‌ اللـه سیسـتانی، می ‌ آیت شــدت مراقــب بــود و نبایــدگذاشــتکســی (از ‌ هــا، بایــد به ‌ بــا وجــود ایــن نمونه گراها) از نردبــان دموکراســی بــالا بــرود و بعــد نردبــان را بینــدازد! ‌ جملــه اســ م (مثــل الجزایــر) نواندیشاندینی،سرشتوسرنوشت ی اجتماعــی حاصــل از ‌ امــا نواندیشــان دینــی در ایــران، خــود یــک برســاخته شــرایط سیاســی و اجتماعــی و فرهنگــی سرزمینشــان هســتند. آنــان بــا وجــود هــای دینــی و ‌ انــد بیــن آموزه ‌ شــان، ســعیکرده ‌ هــای داخلی ‌ بندی ‌ ی طیف ‌ همــه ســازی و همراهــی بــه وجــود آورنــد. میــزان نقــد ‌ هــای دنیــای جدیــد، هم ‌ آموزه بند ‌ زدایی واحیای دینگرفته تا تخته ‌ دینی آنها با هم متفاوت است؛ ازخرافه هــای جدیــد ‌ هــای دینــی تــا تلقی ‌ زمانــه دانســتن احــکام یــا حتــی برخــی آموزه ی وحی وبازخوانی انتقادی متن دینی ــــــکه در این مختصرجایشرح ‌ درباره ایحکومتدینی نیزبرگستره وعمق ‌ یچنددهه ‌ وبسط آن نیست. تجربه اتفـاق آنهـا مخالـف ‌ به ‌ نقدهـای آنهـا بسـی افـزوده اسـت. اینـک اکثریـت قریب هــا (از ‌ انــد و ازحقــوق اقلیت ‌ حکومــت دینــی وخواهــان جدایــی دیــن ودولت کننـد. ‌ جملـه حقـوق بهائیـان) دفـاع می های داغی جریان داشته ودارد. آنها برای ‌ درمیان نواندیشان دینی نیزبحث ایکـه مغایـربـا آزادی وحقـوق بشـروعدالـت ‌ حـل مشـکل برخـی احـکام دینـی اند. برخی ‌ وگوهایی با خود وجامعه داشته ‌ ی ماست،گفت ‌ وبرابری درزمانه هــای دیــن ‌ درســتی معتقدنــد کــه بعضــی نواندیشــان دینــی میوه ‌ منتقــدان به هــای خــراب را زیــر میــز پنهــان ‌ کننــد و میوه ‌ صــورت ســواکرده عرضــه می ‌ را به

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2