آینده‌ی اسلام در ایران

181 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است ‌ اسلام اصلاح تواند سـتون فقراتچنین نهادهایی شـود و آن ‌ طلب می ‌ دهد. اسـ م اصلاح ای باشـند بـرای رشـد و نمـوفکـر اصلاحـی در اسـ م. ‌ نهادهـا خانـه طــور نبــوده کــه چنــد ‌ طــور درســت شــد. این ‌ نهضــت اصــ ح یهــودی همین ای (حالا آن ‌ هایکرایه ‌ فکرسـکولار از تریبون دانشـگاه یا سـالن ‌ یهودی روشـن موقع فضای مجازی نبود) بگویند اصلاحاتخوب اسـت یا علیه شـرعیات ی حضرت موسی و آنچه ‌ های تاریخی درباره ‌ یهودیکتاب بنویسند و بحث ها را ‌ درکــوه طــور اتفــاق افتــاد بکننــد؛ بعــد یهودیــان بفهمنــدکــه بایــد چشــم هـا ‌ طلـب، همیـن خاخام ‌ بشـویند وجـوردیگـرببیننـد. رهبـران یهودیـت اصلاح آلمانـی بودنـد. 2 هـای نواندیـش ازقبیـل ابراهـامگایگـروزکریـاس فرانـکل ‌ وربای فکر و اســتاد دانشــگاه نبودنــد؛ آخونــد بودنــد و بــرای خودشــان ‌ اینهــا روشــن بــودکــه در سینســیناتی 3 کنیســه داشــتند. در آمریــکا هــم ایــزاک مئیــر وایــس ی ‌ هـای نواندیـشرا بـرای اداره ‌ ونسـل اول خاخام 4 ی علمیـه درسـتکـرد ‌ حـوزه ها یهودیانــی ‌ طلــب در آمریــکا تربیــتکــرد. در ایــنکنیســه ‌ های اصلاح ‌ کنیســه کردنـد. ‌ دانسـتند، شـرکت می ‌ ی تدیّـن نمی ‌ کـه مراعـات قوانیـن شـرع را لازمـه ی علمیــه داشــت و ‌ طلبــی در یهودیــت نهادینــه بــود. کنیســه ومدرســه ‌ اصلاح روزشده ‌ هنوزهم دارد. فکر اصلاحی، ستون فقرات یهودیانی بودکه دین به کردن ایمان وعرفان و اخلاق ‌ پسندیدند. نقش نواندیشی دینی تئوریزه ‌ را می و نیـزمناسـک بـود. فکرها ‌ شکنروشن ‌ بافیونقدهایشالوده ‌ اصلاحدینی ازفکرانتزاعیومنفی آیــد. افــکار آقــای مجتهــد شبســتری و آقــای ســروش متأخــر و اخیــراً ‌ درنمی 2 Abraham Geiger (1810-1874), Zacharias Frankel (1801-1875) 3 Isaac Mayer Wise (1819-1900) 4 Hebrew Union College, Cincinnati, 1875.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2