آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 182 برنــد، هرچنــد راهرویــی شــوند بــرای عبــور ‌ خانــم وســمقی، راه بــه اصــ ح نمی دینـی یـاکاتالیـزور«معنویتـی» سـترون از نـوع آنکـه آقـای ملکیـان ‌ ازدیـن بـه بی کنـد. البتـه معنویـت فردانـی هیـچ اشـکالی نـدارد. بدیهـی اسـتکـه ‌ ترویــــ ـج می هــا در ‌ کرده ‌ ی قشــری خــاص از تحصیل ‌ ی فرهنگــی مــورد علاقــه ‌ ایــن فــراورده جامعـه اسـت. بنـده صفـتسـترون را بـرای ایـن نـوع «معنویـت» بـهکار بـردم باففرّاراست، ازنسلی به نسل بعدی منتقل ‌ چون مانند اصلاحگری منفی نظـر ازوجاهـتعلمـی یـا ‌ رو، صرف ‌ سـازد. ازایـن ‌ فرهنـگ نمی ‌ شـود وخرده ‌ نمی فلسـفی آن، از نظـر اجتماعـی و تاریخـی فاقـد اهمیـت اسـت. معنی نفی اسـ م سـنتی ‌ سـازی اسـ م اصلاحی به ‌ این را هم بگویمکه نهادینه ی انواع تدیّن یهودی از انواع ‌ وحتی بنیادگرا نیست. کما اینکه درآمریکا همه کاردرکنـار ‌ عرفـان سـنتی خسـیدیک تـا اولتـرا ارتدکـس و ارتدکـس ومحافظـه دهنــد. تنهــا امیــد مــن ایــن ‌ طلــب بــه حیــات خــود ادامــه می ‌ ی اصلاح ‌ کنیســه ی اسلام ایرانی ‌ های آینده ‌ یگزینه ‌ استکه اسلام اصلاحی نیزجایی درپهنه داشـته باشـد. تــوان بــه مــواردی اشــارهکــردکــه ‌ هایــی از تاریـ ـ ـ ـ ــخ یــکقــرن اخیــرمی ‌ دردوره بخشــی در ‌ باورهــای اســ می درجوامــع مســلمان نقــشمحــرک یــا وحدت تحولاتسیاسـی و اجتماعی داشـته اسـت ــــــ فارغ از اینکه تأثیرشـان نهایتاً بــه ســود یــا زیــان جامعــه بــوده، مثــً مبــارزات ضداســتعماری در جهــان در ایــران. امــا امــروز بــا توجــه ۱۳۵۷ عــرب، یــا انقــ ب مشــروطه و انقــ ب بــه وضعیــت ایــران وجهــان عــرب وعواقــبحکومــتجمهــوری اســ می درایـران یـا طالبـان درافغانسـتان وتجـارب ترکیـه ودیگـرمناطـق، آیـا نقـش تــوان تصــورکــرد؟ آیــا ‌ ی ایــن جوامــع می ‌ ای بــرای اســ م در آینــده ‌ ســازنده

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2