آینده‌ی اسلام در ایران

185 طلب، ساختنکشتی نوح درخشکی است ‌ اسلام اصلاح شناسی ‌ کردن اساطیرخلقجهان وکیهان ‌ ازجمله اجرایمراسم دینی وبازگو ای نبود. نظم وامنیت ‌ را به عهده داشتند اماشمن دارایهیچ قدرتسیاسی طــورطبیعــی بــر اســاس روابــط جنســیتی وســنی و ‌ هــایکوچــک به ‌ ایــنگروه بخشـی ‌ نظـام خویشـاوندی اسـتوارشـده بـود. کارکـرد اجتماعـی دیـن هـم معنی بخشـیدن بـه عصبیـتگروهـی بـود؛کارکـرد امنیتی-سیاسـی ‌ بـه جهـان و تجلی نداشـت. شــدنکردنــد وواحدهــای متشــکل از ‌ امــا از وقتــیکــه جوامــع شــروع بــه بزرگ هـای سـنتی را تشـکیل دادنـد، دیـن جایگزیـن ‌ چنـد قبیلـه و بالاخـره امپراطوری نظـام خویشـاوندی بـرای حفـظ وحـدت و نظـمگـروه شـد. و ایـن نقطـه شـروع هــای ســنتی ازچیــن، ژاپــن، هنــد، ‌ شــدن دیــن اســت. تمــام امپراطوری ‌ سیاسی النهریــن و حتــی آمریــکای جنوبــی و مرکــزی، تئوکراتیــک بودنــد؛ ‌ ایــران، بین بخش و حافــظ نظــم اجتماعــی ‌ عنــوان عنصــر مشــروعیت ‌ یعنــی از دیــن به هــای سیاســی ســکولار در ‌ کردنــد و ایــن وضــع تــا ایجــاد نظام ‌ اســتفاده می ابتــدای مدرنیتــه ادامــه داشــت. در مدرنیتــه بــود کــه بــرای نخســتین بــار بــا ظهـورسکولاریسـم، دیـن ازسیاسـتعقـب نشسـت و بـهکارکـرد اصلـی خـود نشــینی دیــن نبــود بلکــه آزادی دیــن از یــوغ ‌ بازگشــت. ایــن شکســت، عقب ی مقننــه و ‌ سیاســت بــود. از آن پــس، دیگــر لازم نبــود دیــن بــارســنگین قــوه ســازیکنــد. در ‌ مجریــه را بــه دوش بکشــد یــا بــرای نظــام سیاســی مشروعیت ایــن لحظــه بــودکــه دیــن بــه ذات قدســی خــود بازگشــت. در نظــام ســکولار ای هــم نائــل شــد. ‌ ســابقه ‌ تنهــا دیــن نابــود نشــد بلکــه بــه لطافــت و اوج بی ‌ نه بنــا بــر دلایــل بنــده، بــا اینکــه اســ م نقشــی در سیاســت داشــته باشــد، جــز کنــم ‌ کلــی مخالفــم. فکــر می ‌ طــور موقتــی، به ‌ هــم به ‌ در مــوارد اســتثنایی و آن ضــرر ایــن مشــارکت در سیاســت بیشتــر از نفعــش اســت. در دنیــای جدیــد

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2