آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 82 یبخشی از ‌ منزله ‌ هایالهیاتی به ‌ هایالهیاتیهستیم. البته نظام ‌ ینظام ‌ همه بخشیدن ‌ ایسیاسی برایمشروعیت ‌ ی ایدئولوژی ‌ مثابه ‌ ها یا به ‌ فرهنگتوده هـای اجتماعـیکمـاکان بـه حیـات ‌ هـا یـا جلـب نیـروبـرای برخـی جریان ‌ بـه قدرت هـا دیگـرازهژمونـی ورهبـری فکـریجامعـه ‌ دهنـد امـا ایـن نظام ‌ خـود ادامـه می همچــونگذشــته برخــوردار نیســتند. البتــه تفکــر در یــک جامعــه و در میــان ها ومیــراث ‌ توانــد باشــد وســنت ‌ شــان نمی ‌ جوانــان، مســتقل ازســنت تاریخی آینـد. مـا ‌ وار اززیـرخاکسـتر بیـرون می ‌ شـوند و ققنـوس ‌ تاریخـیگاهـی زنـده می توانیم به ضرس قاطع بگوییمکه اسلام پایان یافته است ولی مشخص ‌ نمی اش بــه پایــان رســیده اســت. آیــا تفکــر آینــده ‌ اســتکــه «اســ م ســنتی» دوره توانــد بــه ‌ تردیــد نســبت دارد. تفکــر آینــده نمی ‌ بــا اســ م نســبتی دارد یــا نــه؟ بی تفاوت باشد. اما معلوم نیستکه بتوان آنچه را ‌ میراث ومآثر پیشامدرن بی هاییکه از اسلام ‌ که تفکرآینده از اسلام خواهد فهمید وآن دسته ازمؤلفه اسـتخراج و بـرآنهـا تأکیـد خواهـدشـد وآنچـه از اسـ م، جـذب تفکـرآینـده و انداز اسـ م ‌ ی تفکـرخواهـد شـد، اسـ م نامیـد ـــــــ لااقـل ازچشـم ‌ جـذب آینـده سنتی. امـروزجهـان اسـ م بـا یـک بحـران نظـری عمیـق مواجـه اسـت. امکانـات تفکـر ســنتی و اســ م ســنتی بــه پایــان رســیده امــا هیــچ نــوع نظــام وجودشناســانه و یجدیـدی هـم تاکنـون ظهـورپیـدا نکـرده تـا جایگزیـن اسـ م ‌ شناسـانه ‌ معرفت ای ازظهورشیفتیْ پارادایمی وظهورتفکرو ‌ های پراکنده ‌ سنتی شود. نشانه ها هنـوز بـه خلـق ‌ تـوان دیـد امـا ایـن نشـانه ‌ ای از متفکـران می ‌ افقـی تـازه در پـاره یـک فرهنـگ و پارادایـم جدیـد منتهـی نشـده اسـت. ی اسلام در ایران، وچه بسا درسراسرجوامع مسلمان، ‌ ی اینکه آینده ‌ درباره ی جمهوری اسلامیگره خورده است، بایدگفت وجود ‌ تا چه اندازه با آینده

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2