آینده‌ی اسلام در ایران

83 پایان یکآغاز، آغازیک پایان تــوان نادیــدهگرفــت. خیلــی از مراجــع تقلیــد وروحانیــان نیــز ‌ ایــن پیونــد را نمی کننـدضربـه بـه جمهـوری اسـ می، ضربـه بـه اسـ م اسـت. ولـی ایـن ‌ اعـ م می ی اصلـی نیسـت. آنچـه ایـن دسـته از مراجـع وروحانیـان بـه آن ‌ پیونـد مسـئله هایجدیـد، ‌ توجـه ندارنـد، ایـن اسـتکـه تضعیـف پایـگاه اسـ م درمیـان نسـل هـای وسـیع ودرمیـانگروهـی از نیروهـای خـود انقـ ب وحتـی ‌ درمیـان توده انـد، ‌ هـای حـوزوی نیـزخوانده ‌ هـا و بسـیاری ازکسـانیکـه درس ‌ در میـان طلبه امریصرفا سیاسی نیست. وقتی تضعیفپایگاه اسلام درایران را باسیاست ایــم و بــه ‌ بینیــم، مســئله را درســطح دیده ‌ پیونــد زده، آن را عمدتــاً سیاســی می ترتحولاتاجتماعی-تاریخیوبه اینکهجهان اسلام، ازجمله ‌ هایعمیق ‌ لایه ایم. ‌ یگشـت تاریخـی اسـت،کمتـرتوجـه داشـته ‌ ی مـا، دریـکمرحلـه ‌ جامعـه اشــارهکــردکــه ‌ تــوان بــه مــواردی ‌ هایــی از تاریـ ـ ـ ـ ــخ یــکقــرن اخیــرمی ‌ دردوره بخشــی در ‌ باورهــای اســ می درجوامــع مســلمان نقــشمحــرک یــا وحدت اند ـــــــ فـارغ ازاینکـه تأثیرشـان نهایتـاً بـه ‌ تحـولاتسیاسـی واجتماعـی داشـته ســود یــا زیــان جامعــه بــوده اســت؛ مثــً مبــارزاتضداســتعماری درجهــان . امــا امــروز، بــا ‌ در ایــران ۱۳۵۷ عــرب یــا انقــ ب مشــروطه و انقــ ب ســال توجــه بــه وضعیــت ایــران و جهــان عــرب و عواقــب حکومــت جمهــوری اسلامی درایران یاطالبان درافغانستان وتجاربترکیه ودیگرمناطق، آیا ی ایـن جوامـع تصـورکـرد؟ ‌ ای بـرای اسـ م در آینـده ‌ تـوان نقـشسـازنده ‌ می توان ظرفیتو اعتباری در اسلام برای مشارکتدر اصلاح و تحول ‌ آیا می سیاسـیجامعـه دیـد؟ آیـاسـهم اسـ م حداکثـرایـن اسـتکـه مانـع تجـدد و هـای اجتماعـی وسیاسـی نباشـد؟ ‌ پیشـرفت و آزادی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2