آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 84 مجـدداً پرسـشدرسـطح سیاسـت و ایدئولـوژی طـرح شـده، درهمـان سـطح های الهیاتی مثل ‌ شـود. حرف من این اسـتکه تأثیرگذاری نظام ‌ هم فهم می ی متقــدم اســت ‌ هــای ایدئولوژیــک مربــوط بــه جهــان مدرنیتــه ‌ اثرگــذاری نظام ی متأخــر (پســامدرنیته). بــرای مثــال، ایدئولــوژی مارکسیســم ‌ و نــه مدرنیتــه هــا، کنشــگران و ‌ بخــش خیلــی از انقلابی ‌ ی متقــدم، الهام ‌ در دوران مدرنیتــه هــای سیاســی-اجتماعی بــودکــه شــاید انقــ ب نیکاراگوئــه آخرینشــان ‌ انقلاب بریــم، ‌ ی متأخــر بــه ســر می ‌ بــوده اســت. امــا امــروزه کــه در دوران مدرنیتــه بخــش ‌ تنهــا مارکسیســم دیگــر الهام ‌ مارکسیســم دیگــر آن اثرگــذاری را نــدارد. نه بینــی لیبرالــی، غالبــاً ‌ هــا وجهان ‌ ی ارزش ‌ دلیــل ســیطره ‌ نیســت بلکــه جوانــان به شـهری، ‌ ی یـک ایدئولـوژی آرمان ‌ منزلـه ‌ نوعـی نـگاه منفـی نیـزبـه مارکسیسـم به داروکارگر ‌ چیزرا دردوقطبسرمایه ‌ اندیشدارندکه همه ‌ سازوثنوی ‌ دشمن ی تغییــر نگــرش، ‌ کنــد. همیــن مســئله ‌ یــا اســتثمارگرو استثمارشــده تفســیرمی هـای ‌ هـا ومبارزه ‌ ی اسـ م نیـزصـادق اسـت. اینکـه اسـ م بتوانـدجنبش ‌ دربـاره داری را درمیـان جوانـان بـه وجـود آورد وسـپس ‌ ضداسـتعماری یـا ضدسـرمایه آنهــا را هدایــت ورهبــریکنــد، امــری مربــوط بــه جهــان متقــدم ومــدرن اســت یافتـن ایـن ظرفیـت هسـتیم. دروضعیـت ‌ ی اخیـرشـاهد پایان ‌ ودرچنـد دهـه توانــد همــان ‌ ی یــک ایدئولــوژی سیاســی دیگــر نمی ‌ منزلــه ‌ پســامدرن، اســ م به ی فرهنــگ درجامعــه یــا ‌ منزلــه ‌ نقــش پیشــین خــود را ایفــاکنــد. البتــه اســ م به های تاریـــــخ ‌ هـای علمیـه یـا دردانشـگاه ‌ ی مطالعاتـی درحوزه ‌ عنـوان یـک ابـژه ‌ به هایمربوط به دین وادیان وجودخواهدداشت. حتی ‌ ادیان ودرپژوهشکده عنـوان یـک قـدرتسیاسـی هـم بـه حیـات خـود ادامـه خواهـد داد و ‌ اسـ م به گرا در بسیاری ازجوامع مسلمان قدرت را به ‌ های اسلام ‌ ممکن استجریان دست آورده یا قدرت را دردستان خویش نگاه دارند. اما بحث برسرقدرت

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2