29 های آن برای ایران تأملاتی پیرامون دین در دنیای معاصر و دلالت دهند. تواند داشته باشد، ارائه می گرایانه از قواییکه دینمی محدود و تقلیل تواند منجر به زیست جوامع دینی در دنیای مدرن تنها در صورتی می ی باورمندان یعمومیشودکه رهبران و جامعه در عرصه مشارکتسازنده ناپذیرگذشته فراتر روندودر هایانعطاف اینشهامترا بیابندکه از اندیشه بندی روایتی از خود بپردازند که بتواند سهمی، تر به صورت سطحی عمیق کنند، هرچند کوچک، در پیشبرد و پیشرفت جوامعیکه در آن زیست می تنها تری از ماهیت دین قطعاً مورد استقبال نه ایفاکند. چنین بینش وسیع دنبال ایجاد جوامعی متکثر، عادلانه و ناباورانیکه به باور،که دین مردم دین آمیز هستند، قرارخواهدگرفت. آراسته به همزیستیمسالمت ی عمومی ایکه علیه مشارکت دین در عرصه های منطقی یکی از استدلال انداز آن استکه آمیز دین و شریعتتفرقه شود، اعتقاداتتبعیض طرح می کند. این اعتقادات یعمومیرا نقضمی اصل برابریشهرونداندرعرصه های جایی ی بشری تنوع و جابه و احکام، مخصوصاً تا زمانیکه جامعه ی انسانی را تجربه نکرده بود، تا این حد با واکنششدید عمومی گسترده آمیز علیه مواجه نشده بود. جوامع متحد و متکثرِ امروز قوانین تبعیض کنند. ها و یا پیروان ادیان و باورهایگوناگون را قبول نمی دیگر اقلیت ی واکنش مردم به دهنده نشان *الادیانی» های «بین توجه فعالیت رشد قابل آمیز نسبت به سایر پیروان ادیان و مذاهب است. نمود باورهای تبعیض دیگری از اصل برابری که مردم بیش از پیش خواهان حاکمیت آن بر اعتقادات و باورهای دینی هستند، اصل برابری جنسیتی است. باورهای ادیان سنتیکه حقوق و اهمیت اجتماعی پسران و مردان را بر دختران و * interfaith
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2