43 تعامل دین و جامعه در دوران مدرن منظورجلوگیری از گذاشتند، بلکه با تکیه بر عقلانیت، با اصل مدارا به نمی آمیز را در بستر یک ملت جنگ همراه شدند و امکان همزیستی مسالمت مرور موفق به تأسیس«دولت»هایمدرنی هایی به واحد یافتند. چنین ملت سمتحاکمیت قانون و نهایتاً دموکراسی حرکت مرور زمان به شدند که به کردند. است و در ترین خصوصیات انسان هایجمعی از بنیادی برساختن هویت ایجاد اعتماد متقابل میان مردم و اطمینان از اینکه سایرین نیز در بهروزی هاحیاتی جامعهسهمخود را ایفاخواهندکردودرنتیجه،همبستگیجامعه هادرهردورانباتوجهبهنیازهاوشرایطهمان حال،اینهویت است.درعین گیرند و خود نیازمند بازسازی و تحول و بعضاً جایگزینی دوران شکل می توانندبهماهیتیمخلحیاتعمومیجامعه هستند؛درغیر اینصورت،می هایمختلف ترتیب،هرتوافقیبرسر نسبتمیانهویت این تبدیلشوند. به موجود در یکجامعه، موقت و وابسته به شرایطخاصهر جامعه خواهد ی قرن طورکه تا قبل از نیمه های ملی در اروپا، همان بود. برای مثال هویت های متعدد باکشورهای های افراطی و جنگ گرایی بیستم سببظهور ملی ایکه رخ داد، مرور زمان و با تحولات اقتصادی و سیاسی شد، به دیگر می ی اروپا، سمت هویت فراگیرتر «اروپایی» حرکتکرد و ظهور اتحادیه به گیریهویتیجدید در سطحی فراملی بود. ی بارزی از شکل نمونه اند، گرفته هایدورانروشنگریشکل فرض هاعمدتاً با پیش ملت ایندولت ی ازجمله اینکهعملکردهویتملیکهمبتنیبر تعلقعقلانیبه یکاتحادیه شکل یکقانون اساسی ملی و یکقرارداد اجتماعی ــ نانوشته یا مکتوببه بخشدینخواهدشد. ــ است، تدریجاً جایگزینضرورتوکارکرد هویت بینیِ ی متفکران و اندیشمندان در دنیای معاصر، این پیش اما بنا بهگفته
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2